❞𝗶𝗸𝘂𝘁𝗹𝗮𝗵 𝗿𝗲𝘀𝗺𝗶 𝗽𝗮𝗱𝗶, 𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗶𝘀𝗶 𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗻𝘂𝗻𝗱𝘂𝗸❞.

 


𝗣𝗲𝗽𝗮𝘁𝗮𝗵 𝗺𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂 𝗮𝗱𝗮 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗮𝘁𝗮𝗸𝗮𝗻,
❞𝗶𝗸𝘂𝘁𝗹𝗮𝗵 𝗿𝗲𝘀𝗺𝗶 𝗽𝗮𝗱𝗶, 𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗶𝘀𝗶 𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗻𝘂𝗻𝗱𝘂𝗸❞.

Maksudnya, semakin banyak ilmu dan kejayaan yang kita raih, semakin kita merendah diri dan tidak bermegah-megah. Tidak perlulah bermegah-megah dengan apa yang ada. Sentiasalah bersyukur kepadaNya.
Pasti semua dapat menangkap maksud pepatah di atas. Bagi yang pernah melihat padi sebelum matang dan setelah matang pasti tahu bagaimana padi ini boleh tunduk. Kita lihat dari luaran padi yang matang akan menjadi berat lalu bahagian atas padi akan membongkok ke bawah.
Kadang-kadang merendah diri itu perlu. Tidak akan hilang pun segala kehebatan kita itu kalau kita merendah diri sekali pun. Lebih baik kaya budi - bahasa. Semua orang pun suka.
As-Syarif Quran Village

Ada yang dilihat tawadhu hakikatnya sombong,ada yang dilihat sombong hakikatnya tawadhu,Sesiapa yang merasai dirinya tawadhu adalah kesombongan, Sesiapa yang mahu dilihat dirinya tawadhu adalah riak yang hakikatnya mahu mempamerkan kesombongan.
Mereka yang benar tawadhu ialah sentiasa melihat dirinya faqir ,hina , sentiasa syukur dan banyak menangis dengan Allah, merasai orang lain lebih mulia darinya walaupun zahirnya memakai pakaian kemewahan, Berjalan tegap bagaikan panglima, perkataannya tegas bagaikan Pemimpin dan bangkit marah apabila sesuatu urusan tidak dijalan dengan baik.

                        Ziarah dan mahabbah bersama Almarhum Waliyullah Pak Su Mid Nerang

DS Anwar Ibrahim mengambil baiah Tarekat Naqsyabandi al-Khalidiah dengan Syeikh Zakaria Salib Payajaras dalam tahun 1973 **( gambar sekadar hiasan bersama Syeikh )

Adab DS Anwar bila ziarah Syaikh H. Amran Waly al-Khalidi, Mursyid Tarekat Naqsyabandiah Khalidiah

                                 Anwar Ibrahim mahabbah bersama Syeikh Prof Dr Fadhil al-Jailani.

(Sumber dari FB Muhd Arifin )
 

 

Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan