7. PENGENALAN DIRI

 


7. PENGENALAN DIRI

“Terkumpulnya keburukan dalam diri kita banyak disebabkan oleh seiringnya kita memandang buruk kepada orang lain. Pandanglah selalu orang lain dari sisi baiknya, maka kebaikan akan terkumpul pada diri kita.”
[ Habib Ali Zainal Abidin bin Abdurrahman Al-Jufri ]

Jujurlah dengan diri anda jujur dengan Allah:
Tahu di mana kita berada sekarang, dan jangan pernah berputus asa untuk meningkatkan kualiti identiti, agar menjadi manusia yang bermaruah dan dikurniakan Allah swt.
7 NAFSU DAN 3 SEMPURNA
Pengenalan nafsu manusia amat penting sebagai pangkal dan menolak ukuran pengiktirafan diri manusia melalui 7 maruah nafsu, kerana maruah nafsu berpusing di sekeliling diri dan jiwa, yang digunakan sebagai pemahaman manusia ′′ jiwa ′′.
Adapun analisis setiap maruah nafsu ini adalah seperti di bawah:
1. AMMAROH NAFSU (alam api)
(Nafsu yang sentiasa memerintah atau mengajak)
Peragai orang ini dalam maruah nafsu selalu tidak menggalakkan kehendak nafsu dan bisikan, maka nafsu kemarahan ini selalu menyuruh melakukan kejahatan, sama ada dia tahu perbuatan itu jahat atau tidak, baginya baik dan buruk adalah sama, kejahatan pada pandangannya tidak membuat apa-apa apa apa jika dilakukan, dia tidak mencela kejahatan, malah sebaliknya sentiasa sinis dan suka mencela segala bentuk kebaikan yang dilakukan oleh orang lain, nafsu Ammaroh ini adalah ijazah terendah, dan sangat berbahaya dan merugikan orang yang juga akan mengheretnya ke lembah kehinaan.
Firma Allah swt: Qs. Yusup: 53
′′ Dan aku tidak menyelamatkan diriku (daripada kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu (amarah) sentiasa memerintahkan kejahatan, kecuali nafsu yang dimurahi Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani ".
Sebahagian sifat orang yang mempunyai Nafsu Ammaroh antara lain ialah:
1. Bakhil atau sengsara.
2. Grease dan lobak kepada harta tanah.
3. Sombong dan belum lahir (membanggakan)
4. Beranak dan mewah.
5. Mahu namanya terkenal dan popular.
6. Hasad dan dengki.
7. Berniat jahat dan khianat.
8. Lupa kepada Allah SWT.
9. Dan yang lain adalah sifat-sifat hina.
2. NAFSU LAWWAMAH (alam angin)
(Nafsu ini manusia tidak boleh kekal dalam satu maruah kebaikan atau masih berhajat-washy sentiasa berubah-musang)
Orang dalam maruah nafsu suka mengkritik atau mencela kejahatan dan membenci, jika dia telah melakukan kejahatan, dia segera sedar dan menyesal, sesungguhnya dia suka kebaikan, tetapi kebaikan ini tidak dapat dijaga secara berterusan kerana dalam hatinya dia masih bersarang tidak bermoral Dalaman, walaupun ini diketahui dipersalahkan dan tidak suka, tetapi selalunya ketidaksamaan dalaman itu menyerangnya. Supaya jika serangan batin kuat, maka dia tidak bermoral kerana tidak dapat melawannya, walaupun dia masih berusaha ke arah keredhaan Allah swt sambil mengucapkan istighfaar memohon ampun dan menyesal atas ketidaktentuan yang dia alami.
Firman Allah swt: Qs. Al-Qiyamah: 2
′′ dan saya bersumpah dengan jiwa yang sangat menyesal (itu sendiri) ".
Antara sifat Nafsu Lawwamah ialah:
1. Menyedari kesilapan diri kita
2. Menyesal dengan kejahatannya
3. Bangkitkan ketakutan bersalah
4. Kritikal kepada semua jenayah
5. Tertanya-tanya kepada diri sendiri (ujub)
6. Buat baik dikagumi orang (riya ')
7. Menceritakan kebaikannya untuk mendapatkan pujian (Sum ' ah) Dll sifat hina dalam hati.
3. NAFSU MULHAMAH (sifat air)
(Nafsu Mulhamah ialah nafsu yang telah menerima senaman beberapa proses penyucian diri daripada sifat kotor dan dicela melalui kehidupan seperti air yang mengalir)
Orang dalam maruah nafsu mulhamah ini mungkin dikatakan baru masuk ke paras air suction, baru mula sampai ke fana, tapi belum tegas dan mantap kerana ada kemungkinan harta benda yang dipuji akan hilang darinya.
Firman Allah swt: Qs. Asy-syams: 7-10
′′ Demi jiwa dan pantang, Allah ilhamkan jiwa (kejahatan) dan ketakwaannya. Bertuahlah orang yang menyucikannya, dan sesungguhnya orang yang merosakkannya ".
Sifat-sifat yang timbul daripada Nafsu Mulhamah ini adalah antara lain:
1. Jangan cintakan harta benda (pemurah)
2. Rasa cukup dengan apa yang (qona ' ah)
3. Laduni, iaitu ilmu yang diperolehi daripada inspirasi
4. Rendahkan diri kepada Allah (Tadlarru ')
5. Taubatan nashuuha
6. Sabar dalam segala yang berlaku
7. Bertenang menghadapi segala kesukaran dsb.
4. NAFSU MUTHMA ' INNAH (alam tanah)
(Berpegang jauh di dalam hatinya sifat-sifat terpuji)
Jika orang dalam maruah Nafsu Mulhammah kekal dalam proses mencapai maqam haqikat dan ma 'rifat, maka terhakis sifat-sifat yang terbakar, dan pada ketika itu dia masuk dalam maruah Muthma' inah, nafsu ini sama seperti permulaan mencapai ijazah wali, orang yang telah mencapai maruah nafsu ini sentiasa terasa hatinya dengan Allah (Ma ' Allah).
Firman Allah swt: Qs. Al-fajr: 27-30.
- Wahai jiwa yang tenang
- Kembali kepada Tuhan anda dengan hati yang puas sekali lagi meluluskan
- Masuk jemaah hamba-Ku
- Dan masuk Syurga-Ku.
Antara sifat kerapuhan yang timbul daripada Nafsu Muthma ' inah ini antara yang lain:
1.. Amal jariah yang baik dan penyayang
2. Berserah kepada Allah (Tawakkal)
3. Jadilah arif dan bijaksana
4. Kuat beramal soleh dan beramal soleh
5. Bersyukur atas ni ' mat yang diperoleh dengan membesarkan Allah
6. Terima dengan kepuasan apa yang Allah berikan (keredhaan)
7. Terima qodho dan qodar
8. Piety to Allah (Taqwallah) dll sifat mulia.
5. NAFSU AR-RODHIYYAH
Martabat Nafsu Rodhiyyah lebih tinggi daripada martabat Nafsu Muthma ' inah.
Nafsu Radhiyah sangat dekat dengan Allah dan terima dengan rasa berkat segala hukum Allah, maka segala masalah kehidupan dunia adalah sama bagi penjaga nafsu rahiyah ini, nilai duit sama dengan kertas biasa, mereka tidak takut atau bimbang kepada sesiapa yang akan mengganggu, dan tidak juga bersedih atas segala kesengsaraan seperti orang yang menderita.
Firman Allah swt: Qs. Jonah: 62.
′′ Ingatlah, para wali Allah tidak berada dalam sebarang kebimbangan terhadap mereka dan tidak dalam kesedihan mereka ".
Sifat-sifat perjuangan yang timbul daripada Nafsu Rodhiyyah adalah antara yang lain:
1. Zuhud daripada dunia
2. ikhlas kerana Allah
3. Wara ' dalam ibadah
4. Meninggalkan segala yang bukan kebenaran
5. Menyelesaikan dan memenuhi undang-undang Tuhan. Peragai yang lain gemilang dan terpuji.
6. NAFSU MARDHIYYAH
Martabat nafsu mardliyah ini adalah lebih tinggi daripada martabat nafsu radliyah, kerana segala kelakuan nafsu ini, kedua-dua perkataan dan perbuatan itu Allah anugerahkan. Oleh itu, jadilah rohnya, perasaannya, lintasan hatinya, gerak isyaratnya, pendengarannya, penglihatannya, kata-katanya, kaki dan tangannya, semuanya dikurniakan Tuhan.
Antara sifat mulia dan terpuji yang timbul daripada maruah nafsu mardhiyah ini adalah seperti berikut:
1. Amalan baik seperti akhlak nabi
2. Peramah dalam persatuan dengan masyarakat sebagai peragai para Nabi
3. Sentiasa berasa disisi Allah
4. Sentiasa berfikir tentang kebesaran Tuhan
5. Keredhaan dengan semua kejurulatihan Tuhan, Dan lain-lain kebaikan orang yang mengagumkan dan terpuji.
Dalam perjalanan, hati maruah nafsu mardliyah ini terasa dalam keadaan dengan Allah sahaja, dan terus menerus mengambil ilmu daripada Allah swt, setelah melalui maruah fana ', dia akan kembali kepada maqam baqa, dengan kata lain selepas dia sampai Allah, kemudian kembali semula kepada makhluk, dan apabila ia boleh mencampakkan dirinya dalam kehidupan manusia, membimbing dan membimbing ummah ke jalan yang benar Shari ' at agama Allah.
Zikir maruah nafsu ini tetap hidup dalam persamadhiannya (khaffi) iaitu batin untuk SIRRU SIRR.
7. NAFSU KAMILLAH
Untuk mencapai nafsu, ini tentunya seseorang itu perlu melalui dahulu proses perjalanan satu demi satu nafsu seperti yang disebutkan dan diajar di atas.
Bukan mudah untuk mencapai maruah nafsu ini, perlu mempunyai semangat yang tinggi dan berani mengambil jalan yang susah dan sangat curam, Sheikh Abdul Qadir Jailani misalnya, selama tiga puluh tahun beliau merintis dan mengambil jalan untuk mencapai maqam kami Nafsu itu ini, tapi dalam perjalanan jalan ini tidak sama bagi semua orang, orang lain juga perjalanannya, ada yang sekejap dan ada yang panjang.
Maruah nafsu kita adalah nafsu tertinggi dan istimewa wali lain, kerana ia dapat berkumpul di antara hati dan lahir antara alam dan shari ' at, oleh itu ia dipanggil maqam ′′ Baqa Billah ′′ atau ′′ Kamil Mukammil ′′ atau ′′ Insanul Kamil ′′ ". Jelas roh dan hati ′′ Kekal abadi dengan Allah ′′ tetapi tubuh yang biadap bersama persatuan masyarakat, menjadi pemimpin memelihara manusia ke arah jalan yang Allah redhai, hati mereka kekal abadi dengan Allah walaupun di atas katil, kerana mereka boleh bermusyahadah dengan Allah setiap masa. Maqam ′′ Baqa Billah ′′ ini tidak boleh dinilai dengan apa-apa bentuk objek dalam alam ini, maka ia adalah maqam ′′ Khawwasul Khawwas ". Segala gerak isyarat dan tingkah laku maruah kita adalah satu-satunya doa, maka jangan terkejut apa-apa pun mesti akan ada (kun fayakun)
Firman Allah swt: Qs. Yaa Siin: 82-83.
′′ Sesungguhnya keadaanNya hanya untuk berkata kepadanya, ′′ JADILAH!"maka ia akan menjadi".
"Maka Maha Suci (Allah) yang di tangan-Nya ke kuasaan atas segala sesuatu dan kepada-Nya-lah kamu di kembalikan".
[ Sumber dari Cipta Hening ]


Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan