Mengapa Zikir dan Shalawat kami Berdiri


 Mengapa Zikir dan Shalawat kami Berdiri

Tradisi ini sebenarnya telah wujud walaupun sejak zaman Nabi Muhammadṣly alh all ʿlyhl. ạl. م. semua. l.

Asas Gerakan Zikir
Gerakan zikir adalah perbuatan yang dibenarkan berdasarkan Al-Quran, Hadis dan penjelasan para ulama, seperti berikut:
Al-Quran
Al-Quran memerintahkan kita untuk mempunyai banyak peringatan yang baik dalam berdiri, duduk, dan baring. Justeru dapat difahami bahawa mengingati ketika melakukan semua pergerakan berturut-turut dari berdiri, duduk dan baring juga dibenarkan. Allah berfirman:
Mereka yang mengingati Allah dalam keadaan berdiri dan duduk di selatan mereka...
′′ (iaitu orang-orang yang mengingati Allah ketika berdiri atau duduk atau baring..." (QS. Ali Imran [03]: 191)
Hadis
Dalam sesetengah hadis juga disifatkan sebagai mencabar, membenarkan pergerakan perubahan seperti hadis berikut:
Dari Anas berkata: ′′ Abyssinah sedang dikebumikan di tangan Rasulullah SAW - salam sejahtera - dan menari dan bersabda: Muhammad Abdul Saleh. Rasulullah SAW, salam sejahtera dan rahmat ke atasnya, bersabda apa yang mereka katakan. Mereka berkata: Muhammad Abdul Saleh
′′ Daripada Anas berkata, orang Habasyah melompat dan menari di hadapan Rasul Allah á¹£ al al al al al al al al al al s semua. m ser semua. semua. ạl. Ù…. semua. semua. hamba yang soleh ", kemudian Rasulullah sly alh Ê¿lyh wslm. Bersabda: ′′ Apa yang mereka katakan?" Mereka menjawab: ′′ Orang Habashian berkata: ′′ Muhammad sly alh Ê¿lyh wslm wslm seorang hamba yang soleh "." (HR. Ahmad).
Dalam hadis ke atas Rasulullah sly alh semua tidak Ê¿lyhl tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidak wslml tidaky
Kata-kata Kawan
Al-Ghazali di Ihya ' memberitahu, suatu pagi, selepas salam subuh, Ali bin Abu Talib seolah-olah meratap, sambil berpaling tangan, beliau berkata: ′′ Aku telah melihat para sahabat Nabi Muhammad sly alh Ê¿lyh wslm wslm dan hari ini saya tidak nampak sesiapa yang menyerupai mereka. Pada waktu pagi, rambut mereka tidak dijaga, pucat, berhabuk, dan dahi di antara mata mereka seperti lutut kambing.
Setiap malam, mereka menyembah Allah dengan sujud dan berdiri, mereka membaca kitab Allah, dan membakar badan di antara kaki dan dahi. Pada waktu pagi, mereka mengingati Allah sambil menggegarkan badan seperti pokok di angin, dan mata mereka menangis sehingga mereka membasuh pakaian mereka."
Kisah di atas membuktikan, kawan-kawan juga menggerakkan badan ke kanan dan kiri apabila mengingati ibarat pokok yang ditiup. Supaya boleh disimpulkan, menggerakkan tubuh ketika berzikir bukan perbuatan bid ' ah.
Kata-kata Ulama
Dipetik dalam rawatan al-Qusyairiyyah, Abu Ali ad-Daqqaq berkata:
Gerakan rahmat, pergerakan fenomena, semestinya keberkatan katil.
′′ Bergerak itu diberkati, pergerakan kelahiran akan menghasilkan keberkatan dalaman ".
Ibn Hajar al-Haitami dalam Fatawa al-Haditsiyyah menjelaskan, tarian yang dipersembahkan oleh sufis apabila wujdu (gembira) mempunyai asas dalam hadis, iaitu tarian Ja ' far bin Abi Thalib di hadapan Rasulullah sly alh Ê¿lyh Ê¿lyh Terima kasih.,., apabila dia berkata kepada Ja ' far, ′′ Kamu menyerupai fizikal dan akhlak saya ".
Tarian ini telah dipersembahkan Ja ' far kerana dia sangat gembira mendengar sabda Rasulullah á¹£ á¹£ al al al al all all all all ạl. Ù…. Itu, dan tarian tidak dinafikan oleh Rasulullah á¹£ly ̱l alh semua. ạl. Ù…. ạl. ÙŠ.
Selepas itu Ibnu Hajar berkata ′′ Justified berdiri dan menari dalam zikir seperti yang dipetik daripada para ulama, antaranya Izzuddien Shaykhul Islam Ibnu Abdissalam ".
Manfaat Pergerakan Zikir
Muhammad bin Abdul Karim al-Kasnazani al-Husaini di Mausu 'ah al-Kasnazan fi Maa Isthalaha' Alaihi Ahlu Tashawwuf wal Irfanmen menjelaskan lima manfaat pergerakan zikir seperti berikut:
Pertama, jadi punca kehadiran hati.
Kedua, menghapuskan waswas dan bisikan buruk, maka hati hanya pada Allah.
Ketiga, untuk membezakan sifat yang boleh dipuji dan disalahkan dalam seorang murid. Shaykh Jamaluddin Abdullah al-Basthomi membuat perumpamaan hati dan nafsu seperti susu dan mentega, di mana harta-harta yang hina dicampur dengan harta-harta hati yang boleh dipuji, kerana mentega bercampur dalam setiap zarah susu.
Kemudian cara membersihkan susu daripada mentega ialah dengan meletakkan susu dalam balang atau geriba (bekas susu dari kulit), kemudian digantung dan terus dipandu ketat untuk tempoh yang lama, sehingga susu bersih.
Keempat, untuk pengaruh zikir kepada hati dan seluruh badan.
Kelima, untuk meningkatkan semangat dalam mengingati.
Selepas itu menurut pelekat Maulawiyyah, Tarian Sema Rumi Sufi yang terkenal sebagai Whirling Dervishes dianggap sebahagian daripada meditasi yang berkait rapat dengan Suf. Ini yang membuatkan penari sufi boleh berputar lama-lama tanpa pening.
Makna pergerakan berputar dalam tarian adalah untuk mencari tujuan keperluan hidup. Ia mencari Tuhan dan merasakan Dia dalam pergerakan berputar menentang jam. Penari sufi mesti melepaskan semua emosi, untuk hanya merasai cinta dan rindu yang mendalam kepada Tuhan.
Hari ini ketika majlis Ogos 17 dan Presiden memasuki bilik upacara, penyampai berkata Tuan-tuan dan puan-puan dijangka berdiri dan menyanyikan lagu raya Indonesia. Kemudian semua yang hadir berdiri sebagai penghormatan. Kalaulah kita akan menghormati begitu juga pelajar tariqah dan Habibs berdiri sebagai penghormatan Rosululloh sly alh Ê¿lyh wslm wslm.
Begitu juga sunnah ahlus wal jamaah apabila Mahalul Qiyam dan merindui Yaa Nabi Salam Alayka maka semua yang hadir mengalu-alukan kedatangan Nabi Muhammad
ṣly alh all ʿlyhl. ạl. م. semua. l..
Justeru tamadun ini sah sehingga saat ini. Semua pengikut Habaib, Tariqat, Ahlus Sunah wal Jemaah, NU, mereka menghidupkan surgeri ini sehingga sekarang.
Dan daripada Allah sebaik-baiknya.

[ Sumber dari  Arief Hamdani ]



Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan