Muhammad bin Ali Ibn Arabi

 

Penyair, sarjana, ahli falsafah, mistik, dan saint Muhammad bin Ali Ibn Arabi adalah salah seorang guru rohani terbesar di dunia.
Dikenali sebagai Muhyiddin bermaksud ′′ pemulihan agama ′′ dan Shaykh al-Akbar bermaksud ′′ pakar terhebat ", beliau dilahirkan pada tahun 1165 AD kepada tradisi Moorish Sepanyol Andalusia, pusat kemakmuran dan konsep Yahudi, Kristian yang luar biasa , dan pemikiran Islam, di mana kerja-kerja falsafah dan saintifik zaman dahulu berkembang ke Eropah Utara.
Penemuan rohani Ibnu Arabi adalah bukti dari usia awal, dan dia terkenal dengan keupayaan besarnya untuk kapasiti penglihatan dan menjadi guru rohani yang hebat. Beliau mengembara dengan kaya raya di dunia Islam. Beliau meninggal dunia di Damsyik (1240 AD).
Beliau menulis lebih daripada 350 karya termasuk Fusus al-Hikam, tafsir dalam kebijaksanaan dalaman nabi-nabi dalam Judaic, Kristian & Islamik, dan Futuhat al-Makkiyya, majalah ilmu rohani yang menggabungkan dan membezakan tiga helai budaya, sebab, dan pemahaman mistik. Dalam D īw ān dan Tarjuman al-Ashfaq, beliau juga menulis puisi yang paling indah dalam bahasa Arab.
Teks yang menyeluruh ini memberikan ilustrasi indah perpaduan dunia, satu kebenaran yang tidak dapat dilihat yang berjalan serentak dan dicerminkan dalam semua imej dunia. Ibn Arabi menunjukkan bahawa Manusia, dalam kesempurnaan, adalah pantulan yang sempurna tentang kebenaran ini dan mereka yang benar-benar mengetahui keperibadian penting mereka, kenal Tuhan.
Fokus pada Al-Quran, kerjanya sejagat, menerima bahawa setiap orang mempunyai cara kebenaran yang berbeza, merangkumi semua cara mereka sendiri. Beliau sangat mempengaruhi perkembangan Islam sejak zamannya, serta aspek penting falsafah dan kesusasteraan Barat. Kebijaksanaannya boleh memberi kita banyak dalam dunia memahami erti fitrah manusia hari ini.

[ Sumber dari Sufism Meditation ]



Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan