T A W A S U L

 



T A W A S U L

Tawasul artinya mendekatkan diri kepada Allah Dengan melaksanakan ketaatan kepada-Nya, Beribadah kepada-Nya
Mengikuti petunjuk rasul-Nya, dan Mengamalkan seluruh amalan yang dicintai dan diridhoi-Nya
Namun, sebagian dalam memahami tawasul ialah bertawasul dengan orang-orang shalih dan wali yang sudah mati ....
Inilah yang dianggap sebagai bentuk pendekatan diri kepada Allah
Padahal hal tersebut dapat menjerumuskan ke lembah kesyirikan
Mengapa Rasul sampai memerangi orang Quraisy?
Jawabnya, karena mereka telah berbuat syirik. Karena mereka telah beribadah kepada selain Allah dengan menjadikan mereka sebagai perantara atau bertawassul pada mereka
Kesyirikan semacam ini disebutkan dalam ayat,
مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى
“Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat- dekatnya.”
(QS. Az Zumar: 3)
Wajib memurnikan ibadah hanya kepada Allah semata
Sabda nabi .....
“Janganlah kalian berlebih-lebihan dalam memujiku, sebagai-mana orang-orang Nasrani telah berlebih-lebihan memuji ‘Isa putera Maryam
Aku hanyalah hamba-Nya, maka kata-kanlah, ‘‘Abdullaah wa Rasuuluhu (hamba Allah dan Rasul-Nya)’”
Kesyirikan itu sudah teramat jelas yaitu memalingkan salah satu ibadah pada selain Allah
Siapa saja yang berbuat syirik, maka terhapuslah amalnya walaupun ia makhluk yang paling mulia
Allah Ta’ala berfirman,
وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (65) بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ (66)
“Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-nabi) yang sebelummu.
“Jika kamu mempersekutukan (Tuhan), niscaya akan hapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi
Karena itu, maka hendaklah Allah saja kamu sembah dan hendaklah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur.”
(QS. Az Zumar: 65-66).
Hanya Allah yang memberi taufik.

HUKUM BERTAWASSUL (TERMASUK ISTIGHATHAH) DAN JENIS-JENISNYA (SIRI 1)
Perbincangan mengenai hukum bertawassul termasuk definisi sebenarnya telah lama selesai namun sering dibangkit akhir-akhir ini oleh sesetengah pihak yang mengangapnya syirik, sesat dan membawa kekufuran. Hal ini berpunca daripada persepsi dan pendefinisian tawassul golongan ini yang berbeza daripada definisi jumhur fuqaha mazhab empat. Sememangnya benar bahawa persepsi terhadap sesuatu subjek adalah pra-info kepada sesuatu penghukuman. Selagi mana persepsi terhadap subjek perdebatan berbeza maka selama itu konflik akan berpanjangan.
Saya terpaksa menyentuh hal ini kerana terbaca pandangan mereka yang sangat skeptikal pada amalan tawassul seraya mengaitkannya dengan isu akidah yang berpenghujung kepada syirik atau tidak. Justeru saya bawakan keputusan hukum oleh Darul Ifta' Jordan yang bagi saya sangat sederhana dalam menjelaskan hukum amalan tersebut. Anda boleh bacakannya dalam teks asal berbahasa Arab.
Namun saya rumuskan di sini beberapa perkara asas tentang tawassul :
1. Amalan bertawassul dengan EMPAT jenisnya adalah dibenarkan malah dianjurkan (mustahabb).
2. Keharusan tersebut berdasarkan pandangan rajih dalam EMPAT mazhab fiqh muktabar.
3. Bertawassul pada hakikatnya adalah doa kepada Allah dengan syafaat Nabi Muhammad SAW, para al-Solihin termasuk kebaikan amalan sendiri. Ia bukannya memohon bantuan kepada subjek tawassul seperti meminta kepada berhala.
4. Konteks perbincangan tawassul adalah furu' fiqhiyyah, BUKANNYA perkara akidah. Kerana tiada umat Islam yang bertawassul beriktikad bahawa mereka meminta kepada makhluk seperti orang kafir menyembah berhala.
5. Bertawassul dengan kewarakan orang salih yang telah mati juga diharuskan.
6. Salah meletakkan isu ini dalam perkara akidah yang menghukumkan pandangan mengharuskan tawassul sebagai syirik kerana ia adalah khilaf fiqh yang MUKTABAR dan hampir mencapai persepakatan dalam kalangan fuqaha kecuali segelintir (yang mempersepsikan tawassul seperti memohon kepada berhala).
Kepada yang pandai berbahasa Arab, saya akan kongsikan teks asal untuk mengetahui dalil-dalil yang dikemukakan. Kepada pembaca yang tidak faham, Insya Allah rumusannya adalah seperti di atas.
Insya Allah, Jabatan Mufti tempat saya menjadi khadamnya akan mengeluarkan Irsyadul Hukmi atau fatwa rasmi mengenai hukum tawassul.
Nasihat awal kepada pihak-pihak yang suka mengaitkan tawassul yang diamalkan oleh sebahagian umat Islam dengan syirik dan sesat, saya ingin menasihatkan anda supaya berhati-hati dengan panyampaiannya anda. Pandangan yang mensyirikkan tawassul adalah pandangan minoriti ulama Salafiyyah-Wahhabiyyah terutama di Arab Saudi. Tidak menjadi masalah, jika anda ingin bertaqlid kepada ulama aliran tersebut. Namun, pandangan majoriti fuqaha adalah berbeza daripada aliran minoriti yang anda imani.
Sudah lama saya memerhatikan gelagat mereka ini dengan penuh kesabaran.
( Sumber dari Dr HK )


Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan