AHLI MA'RIFATULLAH*

 


AHLI MA'RIFATULLAH*

"Ciri-ciri orang yang telah Mengenal Allah swt"
Sudahkah kita Mengenal Allah Subhanahu Wa Ta'ala ???
Pertanyaan ini mungkin jarang sekali kita dengar, bahkan sebahagian orang mungkin terdengar aneh dan tidak penting. Padahal Mengenal Allah swt dengan Benar (Ma'rifatullah) adalah sumber dari Ketenangan dan Kebahagiaan hidup didunia dan diakhirat .
Banyak diantara kita yang sering Mengaku sudah Mengenal Allah swt, padahal tanpa disedari kita sering lengah dan tidak menyedari untuk apa kita diciptakan.
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku."
(QS. Adz-Dzariyat : 56)
Lalu, bagaimanakah ciri-ciri orang yang telah Mengenal Allah swt ?
Ciri-ciri orang yang telah Mengenal Allah swt adalah;
1) MERASA TAKUT KEPADA ALLAH SWT.
Orang yang telah Mengenal Allah swt, maka ia akan merasa Takut Kepada-Nya, ia menyedari bahawasanya segala ucapan, perbuatan, tingkah laku, dan segala gerak gerinya selalu diawasi dan didalam perhatian oleh Allah swt sehingga ia berhati-hati didalam setiap melakukan sesuatu. Dan ini hanya dirasakan oleh orang-orang yang Berilmu.
Allaah swt berfirman;
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ
"Dan demikian (pula) diantara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah diantara hamba-hamba-Nya, hanyalah Ulama. Sesungguhnya Allah Maha perkasa lagi Maha pengampun."
(QS. Fathir : 28)
Ibnu Mas'ud radhiyallahu 'anhu berkata;
"Cukuplah rasa takut kepada Allah Ta'ala sebagai bukti keilmuan. Kurangnya rasa takut kepada Allah Ta'ala itu muncul akibat kurangnya pengenalan (Ma'rifat) yang dimiliki seorang hamba kepada pencipta-Nya".
Semakin bertambah pengenalan seseorang kepada Allah swt, maka semakin bertambah pula rasa malu, takut, dan cinta tersebut kepada Allah swt.
2) MENGUASAI GERAK-GERI HATINYA.
Bukankah jika kita sudah Mengenal Allah swt kita telah faham bahawa setiap gerak geri tindakan dan hati kita akan diawasi oleh Allah swt. Orang yang Mengenal Allah swt maka ia akan menguasai gerak geri hatinya. Dia akan selalu berhati-hati didalam melakukan sesuatu.
Sedangkan orang yang tidak Mengenal Allah swt, maka hatinya akan disibukkan dengan urusan duniawi. Apabila hatinya telah dipenuhi kesibukan dengan Makhluk-Nya dan kepada hal-hal yang tidak bermanfaat, maka tidak akan tersisa lagi ruang untuk menyibukkan diri dengan Sang Khaliq.
Imam Ibnul Qayyim rahimahullahu berkata;
"Maka cintailah Allah subhanahu wa Ta'ala sebelum engkau mencintai makhluk-Nya."
3) SELALU MENGINGATI ALLAH SWT.
Bukankah jika kita benar-benar Mengenal Allah swt, kita akan sering mengingati Akhirat ?
Selalu mengingati bahawa setiap tindakan, fikiran, juga perbuatan kita akan diminta pertanggungjawabkan. Hingga pada akhirnya kita akan berhati-hati didalam setiap tindakan kita. Orang yang Mengenal Allah swt pasti ia senantiasa mengingati akan Kehidupan Akhirat.
Apabila seseorang hamba menjadikan dunianya sebagai tujuan hidupnya dan tidak mempedulikan urusan Akhirat, maka Allah swt akan menjadikan urusan dunianya tercerai-berai, berantakan, serba sulit, serta menjadikan hidupnya selalu diliputi kegelisahan.
Allah swt berfirman;
"Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka didunia dengan sempurna dan mereka didunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat , kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan."
(QS. Hud : 15-16).
Cinta kepada duniawi adalah pokok segala keburukan. Oleh kerana itu jadikanlah Akhirat sebagai tujuan hidup kita...
4) TIDAK TERTIPU OLEH HARTA.
Bukankah jika kita sudah Mengenal Allah swt, kita akan terus merasa serba cukup ?
Ia tidak akan tertipu oleh harta. Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda;
لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ ، وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْسِ
"Kekayaan bukanlah banyaknya harta benda, akan tetapi kekayaan yang sesungguhnya adalah kekayaan hati."
(HR. Al-Bukhari dan Muslim)
Orang yang telah Mengenal Allah swt maka ia tidak akan sekali-kali menjadi budak dunia yang hanya memikirkan kenikmatan duniawi dan enggan memikirkan Kehidupan Akhirat.
5) MERASAKAN MANISNYA IMAN.
Orang yang telah Mengenal Allah swt, maka ia akan merasakan manisnya Iman.
Didalam Islam, Iman merupakan hal yang sangat mendasar dan sangat-sangatlah penting, dan tidak semua orang dapat merasakan manisnya Iman. Rasulullah saw didalam sebuah hadisnya menyebutkan hanya orang-orang yang memiliki kriteria berikut ini sahaja yang dapat merasakannya.
Dari Anas bin Malik radhiyallahu 'anhu, Rasulullah bersabda :
"Ada tiga hal yang mana jika ada pada diri seseorang, maka ia akan merasakan manisnya iman, yaitu : (1) Jika Allah dan Rasul-Nya lebih ia cintai dari selain keduanya. (2) Jika ia mencintai seseorang ia cintai kerana Allah. (3) Jika ia benci kembali pada kekafiran sebagaimana ia tidak suka jika ia dilemparkan ke neraka."
(HR Al-Bukhari)
6) TULUS DALAM BERIBADAH KEPADA ALLAH SWT.
Orang yang telah Mengenal Allah swt ialah dia benar didalam ibadahnya , kerana dia yakin bahawa Allah swt akan menghisab segala amal ibadahnya di Akhirat nanti.
Sehinggalah segala amal ibadahnya akan dilakukan dengan sebenar-benarnya. Ia lakukan semuanya kerana Allah swt, bukannya kerana yang lain. Harusnya kita sudah memahami bahawasanya setiap amal perbuatan kita dinilai berdasarkan niat kita.
Dari Amirul Mukminin, Umar bin Al-khaththab radhiyallahu 'anhu, ia mendengar Rasulullah saw bersabda;
"Sesungguhnya setiap amalan tergantung pada niatnya. Setiap orang akan mendapatkan apa yang ia niatkan. Siapa yang hijrahnya kerana Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya untuk Allah dan Rasul-nya. Siapa yang hijrahnya kerana mencari dunia atau kerana wanita yang dinikahinya, maka hijrahnya kepada yang ia tuju".
(HR. Al-Bukhari dan Muslim)
7) BERUSAHA MELAKUKAN AMALAN YANG DICINTAI OLEH ALLAH SWT.
Jika sesorang Mengenal Nama-Nama dan Sifat-Sifat Allah swt, maka ia akan berusaha melakukan amalan yang dicintai oleh Allah swt. Dia akan berusaha melakukan ibadah dengan Benar.
Yaitu melakukannya dengan penuh Keikhlasan semata-mata hanya untuk mencari Redha Allah swt. Ia juga akan senantiasa membersihkan dirinya dari dosa-dosa dan menghindari dirinya dari perbuatan tercela yang mendatangkan murka Allah swt. Dan berusaha untuk saling menasihati dan mengajak kedalam hal kebaikan dan ketaatan kepada Allah swt dengan penuh kesabaran serta beramal soleh.
Demikianlah ciri-ciri orang yang telah Mengenal Allah swt. Semoga Allah swt memberi kita Taufik dan Hidayah agar boleh kita Mengenal-Nya dan Beribadah dengan baik Kepada-Nya.
Mengkaji diri jalan utama,
Untuk mengenal Sang Pencipta,
Jika nyata pada yang ada,
Maka terungkap segala Rahasia.
(Syeh Haqtullah)
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan