TvTarekat | 7 PENYEBAB TIMBULNYA SIFAT TAKBUR ATAU TAKABBUR


BAGAIMANAKAH DIKATAKAN TAKABBUR ?

Secara umum, menurut Imam Al-Ghazali dalam kitab Ihya Ulumiddin, takabbur termasuk:

1. Ilmu yang dimiliki

Orang boleh takabbur kerana mereka merasakan mereka mempunyai pengetahuan dan menganggap orang lain lebih bodoh. Ini adalah penyakit yang sering menyerang hati ulama’ (orang yang berpengetahuan).

2. Ibadah dan perbuatan baik dilakukan

Kerana hasrat ibadah bercampur dengan Riya ‘(ingin mendapat pujian dari makhluk). Takabbur kerana amalan penyembahan boleh dibahagikan kepada dua bahagian; takabbur yang bersifat duniawi dan takabbur yang berkaitan dengan jalan keagamaan.

Sifat duniawi boleh berlaku jika orang yang pakar dalam ibadat dan melakukan perbuatan baik adalah suka mengatakan bahawa mereka adalah orang-orang yang soleh, pakar ibadah, ulama-ulama yang hebat, berkarisma, mubaligh terkenal dan banyak pujian lain. Malah, dia benar-benar suka apabila orang lain mengatakan bahawa dia jarang melakukan perbuatan tidak bermoral atau dosa.

Takabbur yang berkaitan dengan agama adalah untuk berfikir bahawa ibadahnya benar-benar sempurna, untuk berfikir bahawa dia lebih dekat kepada Tuhan daripada penyembah yang lain.

3. Keturunan atau nasab

Seseorang yang mempunyai keturunan yang dihormati, ulama dan yang lain lebih cenderung takabbur berbanding orang biasa.
Mereka cenderung untuk merendahkan orang lain. Dalam setiap perjumpaan mereka selalu menceritakan tentang nenek moyangnya yang mulia dan dihormati.

4. Kekayaan

Setiap kali ada berkumpul dengan ramai orang, mereka selalu membawa perbualan yang membawa kepada kekayaan, perniagaan, perdagangan, yang tentu saja berakhir dengan kisah kekayaan.

Mereka merindui kehormatan orang lain kerana kekayaannya. Dengan kekayaan yang dimilikinya, mereka sering meremehkan orang lain yang kekayaannya tidak setanding dengannya. Bahkan lebih berbahaya, ini tidak teragak-agak untuk membeli orang lain (orang miskin) dengan sesukahatinya dengan andaian itu semua boleh dibeli dengan wang dan boleh dihina dengan harta benda.

5. Keindahan wajah

Bagi mereka yang tawaduk dan diberi keindahan wajah, tentunya dia akan sering dan menambah rasa syukur kepada Allah. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang tidak mempunyai sifat tawaduk akan menjadi takabbur dan merasakan mereka mempunyai wajah yang cantik. Mereka merasakan bahawa mereka adalah yang paling cantik atau kacak malah merubah tingkah laku dan gaya berlebihan. Malah kerana keindahan wajahnya bukan untuk jalan yang baik, tetapi jalan yang buruk seperti zina dan sebagainya. Kebiasaan mereka pula ialah suka mengutuk kekurangan wajah orang lain.

6. Kekuasaan

Takabbur kerana kuasa akan menyebabkan sangat berbahaya dan berbahaya kepada orang lain. Kerana ini mengakibatkan perbuatan kezaliman (sewenang-wenangnya). Kerana kuasa dia telah melakukan apa yang dia suka.

7. Popular

Kerana terdapat lebih ramai orang atau kumpulan yang menjadi pelajar atau pengikutnya.

- Sumber: Jab. Mufti Kerajaan Negeri Sembilan
Share on Google Plus

About TvTarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan