SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH HAJI - ADAKAH JEMAAH TAHU AKAN HAKIKAT IBADAH HAJI?



HAKIKAT IBADAH HAJI

Para ulama mengatakan bahawa ketika kita melaksanakan "IBADAH HAJI" itu sebenarnya kita meninggalkan harta, pangkat, jabatan, usaha, sanak, keluarga, Rumah mewah, kebun dllnya .
Untuk pergi ke mana..? kita pergi memenuhi panggilan Allah menuju ke rumah Allah. Yang dalam bahasa arab disebut BAITULLAH.
Sebetulnya Haji itu merupakan Latihan untuk kembali kepada Allah. Haji adalah untuk latihan kematian kita kerana kita meninggalkan segala2nya. Dengan niat yang satu ingin menemui Allah dalam tauhid menemui hakikat diri (fitrah), kita ingin patuh dan taat dirumahnya yang suci. Kita ingin kmbali kepadaNYA untuk panggilanNya. Kita semua lahir ke dunia ini jauh di lubuk hati sebenarnya mempunyai kerinduan untuk kmbali kepada Allah sebab kita berasal dari sana tanah air kita yang sejati berada di sana, karena itu Allah disebut ALMASHIR (Tempat kembali).

Menurut IBNU ARABY dalam kitabnya FUTUHAT MAKKIYYAH kita akan kembali ada dengan cara terpaksa yang disebut RUJU' IDHTHIRARI setuju atau tidak setuju, kita semua pasti kembali kepada Allah dan itu yang kita sebut MATI.
Ada pula cara kembali kepada Allah dengan cara tidak terpaksa dengan cara suka Rela (RIDHATAN) dan kembali seperti ini disebut dengan RUJU' IKHTIYARI. Kembali seperti inilah yang harus dilakukan oleh paar jamaah hajji yang mengerti hakikatnya. Sebagai mana dijelaskan QS Alfajri 27 -28.

Tegasnya niatkanlah dalam melaksanakan ibadah hajji kita kembali dengan suka Rela untuk memenuhi  panggilan Allah .siapa yang disuruh kembali dengan perasaan Redha dan senang hati itu?
Alquran menyebutkan mereka ini seperti surat Alfajri 27-28 di atas tadi. 
(Kamu kembali dengan ridha dan aku memanggilmu juga dengan Ridha.

Inilah keistimewaan dan kenikmatan yang besar dianugrahkan Allah kepada jamaah Hajji yang memahami hakikat haji itu. Tandanya dia haji mabrur itu segala sifat dan kelakuannya jauh berobah dia penyabar ikhlas, dermawan, pengasih penyayang dan lain2nya. hukum wajib itu hanya satu kali. 
Semoga berjaya!

[Sumber dari FB ]

Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan