HAKIKAT MANUSIA / Al - Insanul Kamil



HAKIKAT MANUSIA (Diri yang sebenar2nya diri)

Gabungan Allah dan Muhammad maka wujudlah Jasmani dan Rohani yang dinamakan Manusia. Manusia itu ertinya Makhluk yang menyimpan rahsia. Ada 2 rahsia yang diamanahkan kepada manusia iaitu rahsia di sebalik jasad dan rahsia di sebalik Roh.
Rahsia di sebalik jasad itu adalah Hayat ertinya yang Hidup. Yang Hidup itu lah yang memerintah jasad. Jasad hanya bisa redho dan taat pada perintah yg Hidup iaitu Roh.
Rahsia di sebalik Roh pula adalah yang maha hidup. Roh dari Nur Muhammad dan Nur Muhammad itu dari Allah swt. 

Fahamkan betul2, Roh itu bukan Allah tapi tak lain dari Allah. Renung2kanlah

Al - Insanul Kamil

Nafas itu adalah Rahasia antara turun naik, itulah yang berkata "Aku Adalah Engkau dan Engkau Adalah Aku". Di situlah "engkau di dalam diri-KU", naik berbunyi "Wujud-KU dan turun berbunyi Dzat-Ku". Disitulah engkau mengetahui atau yang berkata disebut "Rahasia di dalam Rahasia"

Maka hilanglah Rahasia itu yang ada hanyalah "Wujud-KU". Di situlah engkau "Mi'raj pertemuan dalam Hadirat-Ku" dan apabila engkau turun maka wajiblah engkau mengerjakan perintah-KU, sehingga engkau cinta kepada-Ku dan engkau jauhilah segala yang AKU haramkan.

Engkau lihatlah Syahadat, di situlah engkau menyempurnakan segala-galanya, berpeganglah kepadanya, karena jikalau tidak maka engkau itu adalah sesat, maka selalulah engkau wajib mengerjakan segala perintah-KU.

Dua nama satu wujud

Kalau dua nama dikatakan terpisah maka binasalah akidah nya, binasalah iman nya, binasalah Islam nya, dan binasalah Ihsan nya, dan termasuk orang-orang yang jahil.

Juga yang mengatakan Nur Muhammad "Muhadast" binasalah amal nya, binasalah segala perbuatan nya, beribadah seperti musyrik saja.

Bahwa "Hu" di dalam hakikat bermakna tentang keadaan Yang Maha Esa, bahwa "Huwa" adalah diri Muhammad (Ahmad) yang awal-awal telah ada yakni "Al-insanul Kamil" yang maha suci.

Bahwa Allah hanyalah nama kebesaran puji bagi "Al-insanul Kamil" (Ainul Muhammad)
Berpegang teguhlah pada pendirian mu, tetap dan jangan berubah lagi sampai akhir hayat!
"LA ILAHA ILLA HUWA ANTA MAHA QODRAT MAHA IRODAT ALIF LAM MIM SEJATINING URIP"

[ Sumber dari FB ]

Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan