Nama-nama Keturunan Syaitan dan Tugasnya:

 


Nama-nama Keturunan Syaitan dan Tugasnya

Satu bentuk kasih sayang Tuhan kepada manusia ialah memberi amaran kepadanya supaya berhati-hati menghadapi tipu daya Iblis. Sesungguhnya Iblis itu muncul di setiap sudut kehidupan manusia. Dia menyusup masuk setiap sel darah manusia, menipu setiap maklumat yang dihantar oleh deria ke otak dan ke jantung, yang merupakan benteng pertahanan terakhir. Tuhan secara terbuka menyeru bahawa Iblis adalah musuh sebenar kepada manusia. Dalam surat Yasin disahkan:
Tidakkah aku telah amanahkan kepadamu wahai anak Adam, bahawa kamu tidak patut menyembah Syaitan, bahawa dia musuh yang nyata bagimu
Bukankah aku telah memerintahkan kepadamu Hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu" (QS Yasin: 60).
Iblis sangat benci cucu Adam kerana dendam kesumat. Sudah lama sebelum penciptaan Nabi Adam, Iblis ialah orang yang rajin beribadah, bahkan solatnya melangkaui malaikat. Hasad dengki dan sombong yang menjadikan Iblis makhluk Allah yang dilaknat. Iblis disuruh Allah sujud kepada Adam, tetapi dia menolaknya, pada masa yang sama para malaikat dengan kerendahan hati melaksanakan perintah sujud.
Iblis merasa lebih mulia daripada Adam, kerana diciptakan daripada api sedangkan Adam hanya dari tanah. Kerana keangkuhan dan kejahatannya, Iblis dihalau keluar dari syurga, dia menerima laknat daripada Tuhan selama-lamanya sehingga Hari Kiamat. Mulai saat itu Syaitan secara terbuka meluahkan permusuhannya kepada Adam dan keturunannya. Malah, menurut sebahagian ulama, kebencian Iblis terhadap cucu Adam jauh lebih besar daripada Nabi Adam sendiri.
Pertimbangan adalah kerana Iblis dicipta daripada api, cucu Adam daripada air, manakala Adam daripada tanah liat. Bahagian kontradiction api dengan air lebih besar daripada tanah liat. Iblis adalah musuh yang hebat bagi manusia (Sheikh Al-Fakhr al-Razi, Maf ât ih al-Ghaib, [Beirut: Dar al-Fikr], juz 13, hal. 98). Syaitan mengancam manusia dengan tujuh ancaman, empat daripadanya berada di Surat al-Nisa ' seperti berikut:
Dan janganlah mereka menyesatkan, dan tidak juga orang-orang yang beriman, atau perintah mereka, jadi biarkan telinga lembu, dan biarkan mereka mengubah ciptaan Allah, dan sesiapa yang mengambil Syaitan sebagai penjaga selain Allah, maka kehilangan yang jelas
′′ Dan aku pasti akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan mimpi kosong ke atas mereka dan menyuruh mereka memotong telinga ternakan, dan mereka akan memotongnya, dan aku akan meminta mereka untuk mengubah ciptaan Tuhan. betul-betul mereka mengubahnya. Barangsiapa yang menjadikan Syaitan sebagai pelindung selain Allah, nescaya dia mengalami kerugian yang nyata ′′ (QS al-Nisa ': 119). Dan tiga di Surat al-A ' raf:
Dia bersabda, ′′ Untuk apa yang kamu menggoda saya, saya akan duduk untuk mereka jalan kamu yang lurus Kemudian kamu akan datang kepada mereka dari tangan mereka, di belakang mereka, dan dari kepercayaan mereka, dan dari kemewahan mereka, dan kamu tidak akan jumpa kebanyakan mereka bersyukurlah
Syaitan menjawab: Kerana Engkau telah menghukum aku sesat, aku pasti akan (menghalangi) mereka dari jalanMu yang lurus, maka Aku akan datang kepada mereka dari muka mereka dan di belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka, dan tidak akan jumpa kebanyakannya daripada mereka bersyukur (taat) ′′ (QS Al-A ' raf: 16-17).
Keturunan dan Askar Syaitan Inilah Tugasnya
Dalam Kitab Nashoihul 'ibad Bab Tisa' i pada maqolah ke-3, bahawa Umar r. A berkata: ′′ Sesungguhnya keturunan Syaitan / Iblis wujud 9:
1. Zallaithun,
Dia menjalankan tugas untuk mengusik orang di pasaran, dia sentiasa menepati janji-janji.
Tugas utama ialah mengajak manusia terutamanya peniaga di pasaran untuk banyak bercakap, bersumpah palsu, memuji barangan sendiri dan mencacatkan barangan orang lain dan mengurangkan sukatan atau skala.
2. Watsin, 2.
Dia adalah syaitan yang menguruskan bencana / mengusik ashabul ditimpa musibah, tugas utamanya ialah menggoda mangsa untuk menjerit, memukul diri dan sebagainya yang dilarang oleh agama.
3. A ' wan
Dia berkhidmat untuk menggoda pegawai untuk melakukan dzolim.
4. Haffaf,
Dia ditugaskan dengan orang yang menggoda untuk merasai kenikmatan Miras dan Dadah, sehingga menjadi pemabuk.
5. Murrah,
Bertugas untuk manusia bermain seruling, alat muzik dan alat-alat muzik lain.
6. Laqous / Laqis,
bertugas mengusik majistret
Sesetengah ulama mengatakan Laqous Murrah dan Haffaf, tiada apa-apa,.. 3 pengganti mereka ialah:
a. a. Perang, iaitu syaitan yang menyuruh memikat orang untuk berzina. Dia di mata lelaki melihat perkara yang tidak sah kemudian tiup lubang penis supaya voltannya sentiasa tinggi dan jika wanita dia berada di dalam ass / pinggul supaya wanita itu megal-megol membuatkan saya terfikir untuk melihat
b. b Wasnan, dia bertugas untuk mengurat orang yang tidur. Dia membebankan kepala dan menarik kelopak mata untuk terus tidur dan tidak bangun untuk melakukan solat dan ibadah yang lain. Dia juga suka membangunkan orang yang tidur, diarahkan untuk melakukan perbuatan hodoh, mengintip zina dll.
c. Abyadl, iaitu syaitan yang bertentangan dengan menggoda Nabi dan Penjaga. Nabi terselamat daripada godaan mereka, tetapi penjaga selamat di sana juga terperangkap dalam perangkapnya.
7. Mashout,
Dia bertugas dengan orang yang menggoda untuk menyampaikan penipuan atau menambah / berita rempah supaya penerima berita tidak tahu dari mana sumber berita. Istilah orang jawa, maharaja dan rumah, panjang maharaja, maksudnya ada pengubahsuaian dan penambahan berita yang sangat tamat, tetapi sebenarnya berita ini sangat pendek.
8. Dasim,
tugas menggoda rumahtangga manusia, maka isteri berani dan derhaka kepada suaminya. Dia memburukkan pergaduhan dalam rumahtangga, yang mengakibatkan perceraian, khuluk, atau tamparan suami terhadap isteri.
Pendapat lain mengatakan Dasim ialah syaitan yang selalu menggoda lupa Allah apabila melakukan sesuatu, maka dia boleh mengambil bahagian dengannya, contohnya; dia makan makanan bersama-sama dengan ejek-ejeknya kerana tidak membaca basmalah, dia juga memakai pakaian bersama, tidur bersama,.. Yang redha isteri... dia pun join sekali.
9. Walhan,
Dia bertugas untuk mewujudkan orang wudlu, solat atau ibadah lain.
menyesatkan manusia, berjanji Iblis mendapat mahkota tinggi seperti yang disebutkan dalam hadis Ibnu Hibban, al-Hakim dan al-Thabrani daripada hadis Abi Musa al-Asy ' ari ialah marfu ' (Sheikh Badruddin al-' Aini, Umdah al - Qari Syarh Shahih al-Bukhari, juz 15, perkara. 168).
Syaitan dan tenteranya sedar bahawa keputusan laknat Tuhan tidak akan pernah dibatalkan, jadi mereka berganding bahu daripada generasi dengan satu misi untuk menjunam lelaki yang mereka tuntut sebagai anak emas Tuhan.
Oleh itu, adalah penting bagi orang ramai untuk mengetahui gerak geri, antaranya dengan memperbanyakkan zikir, memperbanyakkan solat, rajin membaca Al-Quran, bersedekah, menyebarkan kedamaian antara orang lain dan amalan kebaikan lain yang boleh membentengkan manusia daripada gangguan Iblis .
Godaan Syaitan bukan sahaja kepada orang yang berbaring tetapi juga untuk menyerang orang yang benar dan kerani, malah lebih tidak penting. Setinggi mana kualiti ibadah dan saintifik manusia, syaitan akan terus menyesatkannya selagi bernyawa. Tidak beberapa bekas orang soleh dan ulama bahawa Iblis telah mengalami kesudahan yang buruk, na ' ûdzu billahi min dzalik.
Oleh itu, para sarjana tasawwuf mengajar untuk tidak mudah menghiburkan atau mengutuskan keburukan kepada orang lain, kerana kita tidak akan tahu pengakhiran hidup kita. Semoga kita sentiasa dilindungi Allah dan mendapat husnul khatimah.
# NASHO-IHUL IBAD Karya Syaich Muhammad Nawawi Ibnu Umar Al-Jawi

[ Sumber dari Abazzahro Zahro YimenKUMPULAN SYAIR SUFI JALALUDDIN RUMMI DAN LAINNYA. ]

Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan