MENYUSUR JALAN PULANG MELALUI PINTU (NUR MUHAMMAD)

 


MENYUSUR JALAN PULANG MELALUI PINTU (NUR MUHAMMAD)
Nur Muhammad adalah makhluk pertama yang diciptakan oleh Allah swt yang kemudian menjadi DASAR TERCIPTANYA SELURUH ALAM SEMESTA DAN SEGALA ISINYA..
Diriwayatkan dari Abdurrazak ra yang diterimanya dari Jabir ra , bahawa jabir pernah bertanya kepada Rasulullah saw :
" ya Rasulullah , beritahu lah kepada ku apakah yang mula-mula sekali Allah jadikan? Rasulullah menjawab :
Sesungguhnya Allah ciptakan sebelum adanya sesuatu adalah nur nabimu dari nur nya "
2/PENCIPTAAN NUR MUHAMMAD YANG DIMAKSUDKAN OLEH HADIS TERSEBUT BUKAN LAH SEPARTI DARI SESUATU MENJADI SESUATU , TETAPI IA TERBIT DARI ZAT YANG MAHA MUTLAK ALLAH SWT SENDIRI.
Jadi faham lah kita zat yang maha mutlak yang bersifat RAHASIA menjadi Nur Muhammad disebut juga sebagai hayat@hidup yang bersifat mahasuci atau bapak segala ruh. Yang belum berbentuk.
3/ kemudian daripada nur Muhammad itu lah menjadi ruh sekalian manusia (ada juga arif billah yg berpendapat kejadian ruh bukan berasal dari Nur Muhammad tetapi lansung terbit dari Allah swt sendiri. Wallahu'alam.
4/ Jadi ruh pada manusia tidak lain dari zat yang maha mutlak juga kerana berasal dari nur muhammad yang tidak lain adalah terbit dari zat yang maha mutlak.
Ibaratkan :
Zat maha mutlak ibarat kapas.
Nur Muhammad ibarat benang.
Ruh ibarat kain...
5/ ketika dalam kandungan ibu ruh@hayat@hidup itu
"menyatu dengan jasad" dan pada ketika itu ia disebut NYAWA atau nafs/jiwa.pada ketika ini (hanya sebagai istilah)
Ruh berasal dari nur muhammad itu sudah berbentuk.
(sebenarnya ruh itu bukan berada didalam atau diluar jasad.
(ini sdh pernah aku jelaskan dlm posting aku sebelumnya)
6/ nafs/jiwa itulah yang memiliki fikiran , perasaan , akal dan juga memiliki penglihatan (mata) , pendengaran (telinga) perasa (lidah) atau apa yg disebut sifat maani itu.
JADI RUH MENYATU DENGAN JASAD DAN MENGHIDUPKAN JASAD seterusnya menjadi nyawa , nafs/jiwa pada tubuh@jasad dan menjadi tubuh memiliki panca indera untuk mendapat hidup dan berinteraksi..
Kata syekh muhamad saman al-madari. :
Sebenar-benar ruh adalah nafs/jiwa , sebenar-benar nafs/jiwa adalah turun naik nafas dan turun naik nafas itu adalah sir/rahasia , dan yang dikatakan sir/rahasia itu adalah ur Muhammad.
Ketika ruh dibungkus dengan jasad dan pada ketika itu sudah menjadi nyawa pada manusia dan ia juga menjadi nafs/jiwa maka ia memiliki tujuh (7) tingkatan nafsu..
1/ nafsu amarah.
2/ nafsu lawammah
3/ nafsu mulhamah
4/ nafsu mutmainnah.
5/ nafsu radiah
6/ nafsu mardiah dan
7/ nafsu kamaliah..
Disamping perasaan , khayali , kebaikan atau keburukan dan " keakuan" yang merupakan hijab besar kepada diri itu.
7/ Deminkian lah untuk mencapai tingkat muncul lah guru-guru mursyid dengan beberapa aliran "thorikat" umpama thorikat qadariah. , naksabandiah , sazaliah , dan banyak lagi (kalau saya tak silap ada lebih 76 thorikat diseluruh dunia yang mengijazahkan zikir-zikir tertentu..
Kerana zikir itu dapat meleburkan nafsu amarah seterus nya mencapai nafsu mutmainnah dan ketingkat seterusnya mencapai nafsu kamaliah.
ZIKIR PEMUSNAH ISTANA IBLIS DIHATI...
Ketika berthorikat (zikir) dan mencapai nafsu mutmainnah itulah nafsu nafs/jiwa yang tenang atau terpuji yang memiliki sifat sabar , zuhud ,tawakal , redha, ikhlas dan sebagainya.
Kebersihan jiwa itu membuka hijab atau ia sayap para arif billah menuju tuhannya (makrifat).
Disamping tunjuk ajar guru murysid terbuka lah hijab dengan ilmu laduni....
8/ seterus ketika sudah mencapai makrifat maka " kenal lah dia siapa dirinya "....seterusnya dia mencapai fana dan seterusnya dia mencapai baqa..
Fana , baqa yang ada hanya Allah , menuju jalan pulang distanasi keabadian.....
Ibrahim Arun@ Qalbu mukmin Baitullah........
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan