DIALAH AL-HADI


Sesungguhnya semua manusia itu dalam keadaan tidur,, apabila dia mati itu yang dinamakan bangun...

DIALAH AL-HADI (Maha Pemberi Petunjuk). Tanda-Tanda Orang-Orang Yang Bermakrifat.
"Dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu, meyakini bahwasanya Al Quran itulah yang hak dari Tuhan-mu lalu mereka beriman dan tunduk hati mereka kepadanya dan sesungguhnya Allah adalah Pemberi Petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus (Qs. Al Hajj : 54)".
"Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (Ketentraman), dan menunjuki orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam) (Qs. Yunus : 25)".
“Sesungguhnya engkau (Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah (petunjuk) kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi hidayah kepada orang yang Dia kehendaki, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk (Qs. Al Qashash : 56)".
"Alif Lam Ra. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu (Muhammad) agar engkau mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya terang-benderang dengan izin Tuhan, (yaitu) menuju jalan Tuhan Yang Mahaperkasa, Maha Terpuji (Qs. Ibrahim : 1)".
"Sungguh, telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (Qs. Al Ahzab : 21)".
CIRI-CIRI ORANG YANG DIBUKAKAN
PINTU MAKRIFATULLAH.
"Diberikan-Nya kesadaran sebagai makhluk-Nya (ciptaan-Nya!)"
Seperti apakah orang-orang yang mengaku berma'rifat (hakikat makrifatullah) itu?
Maka, adalah mereka yang mengikuti imannya millah Ibrahim alaihi salam yang hanif, dan menjadikan ushwah hasanah Rasulullah saw., sebagai perhiasan bagi dirinya lahir dan batin.
Di langit dirinya dikenal, dan
di bumi dirinya dikenang.

Jiwaku adalah wujud kebenaran HAQ Allah,zat yang sentiasa Mengasihi CiptaanNya yang membawa erti Penyayang itu tiada berpenghujung...Tempat bergantung segala sesuatu...Tidak beranak dan pula diperanakkan,dan Maha benar akan ZatNya tiada setara sesuatu pun dariNya.Ketentuan Allah,Tiada pula yang dapat menahan sesudah itu..Tetap bersangka baik...insyaa Allah..Allah Pemilik rahsia ilmu yang kunci itu terlerai saat terbit dihati DIRI yang berserah..
Billahi...
Maha suci Allah yang ada dalam pemeliharaNya...Maha Pemurah dan Maha Penyayang..Menerangkan Bahawa Dia mengetahu apa yang tidak diketahui oleh hamba kerna menghadirkan pada yang diatur dilihat oleh hamba² yang Yakin Bahawa JANJINYA PASTI.
Inilah sudut pandangan Atas DIRI mereka Yang jelas tiada keraguaan dan petunjuk bagi Golongan² yang BERTAQWA.
BERTAQWA itu kesedaran dirinya harus dilihat pada alquran mereka penerangan dibaris seterusnya..inshaa Allah..
Kerna itulah Hamba UtusanNya memilih keilmuan Allah melalui kekalifahan(Manusia) dari keilmuan IBLIS(Ghaib) walaupun sedia maklum sebagai kerasulan pengertian dan kefahamannya ada,tapi untuk sebuah kesedaran,yakni dalam keteranganNya mengatakan Tidaklah mereka itu diberi sedikit saja keilmuan tentang Hal itu(Ghaib) pengertiannya pada cerita peristiwa² lepas maksudnya..Dan dalam ilmu yang lain penerangannya..."Tidaklah AKU beri ILMU² yang GHAIB itu pada Kamu(Muhammad) supaya mereka melihat dan mengerti"
Dan jika tiada pengertian..Bersangka baiklah..kerna itu dijelaskan..
Aku Maha Mengetahui apa yang KALIAN tidak ketahui..
Jadi...Mohonlah...berminta² lah bagi Hamba yang mahu menggunakan Akal dan fikiran.
Yang tidak diberi anugerah itu..tetaplah dalam peranannya yang diberi lihat melalui bicara mereka Segala puji bagibAllah yang Maha mengetahuin sedangkan kami tidak..
Lihat apa yang kami lafaskan
DENGAN NAMANYA YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIH HANI itu memberi kesan atau tidak dalam kehidupan..Supaya sudut LEMBU BETINA itu menjadi sindiran kesemuanya mencari Jawapan..
Disitulah terletaknya yang dinyatakan
JANJI ALLAH ITU PASTI pada hamba yang Mengenali Tuhan yakni ALLAH.
Dan atas kesedaran (MUHAMMADARASULULLAH)...
MUHAMMAD...!!!? yang ada pada DIRInyalah SULAIMAN menolak keilmuan dari sudut keghaiban(Iblis)..Agar KAMI ini juga mencari kesedaran yang sama saat hadir KETERANGAN Allah pada hal² Itu yakni yg telah Allah Aturkan dapat dilihat dari sudut yang Benar atas usaha mengwujudkan sebenar² HAQNYA kepunyaan ISTANA pada HATI..
Kerna itu dikatakan..ISTANA kamu kelihatan sama seperti ISTANAku...Bagi mereka yang benar² sedar...BESERTA tempatnya,Itulah wajahnya KEIKLASAN sesuatu Tujuan dibalik usaha PILIHAN.
Menolak PERTOLONGAN IBLIS,JELAS MESEJnya..Dan melalui ILMU..perlihatkan yang HAQ TERTIDNYA..Kerna itu dilenyapkan "INSAN ITU" sudut adapnya untuk Mengatakan dari GOLONGAN Manusia..Maknanya cukup Kami ini mengetahui AHLAKNYA hadir dari hamba yang membawa KEILMUAN KEKHALIFAHAN ALLAH..
Kemanisan Hidup adalah dari kenikmatan Rahsianya..Itulah kesedaran wajahnya KEBERKATAN.
BERTAQWA..
Disitulah pelajarannya..
Billahi..
Inilah Hamba UtusanNya membalas pertanyaan saat umatnya mengatakan..
"Ya Musa,Kita terkepung..!!!"
(Umpama kiasaan pertanyaannya seperti ini..)
"APA ITU TAQWA..!?"
APA KATANYA..
"Jangan kuwatir bersamaku adalah RABB", yakni dalam etikadnya adalah Menuju Jalan Allah(Ihdinnasratalmustaqim) yang diperhalusi tertib keilmuannya pada hamba² pilihan sebagai perantaraan hingga bicara kalamnya memperlihatkan perkataannya dipanggil MAKRIFAT..
Saat hadirnya BERSAMA ALLAH KEPADA ALLAH..SUJUDlah segala isi alam bersama hati yang tenang dihadapan Tuhannya..
Hadir HAQ,maka akan lenyaplah kepahitan kebatilan disuci bersama kemasinan lautan yang laluiannya hanya bagi hamba² yang mendapat keredhoan,Setiap apa yang telah diaturkan oleh setiap URUSAN ALLAH bukanlah sesuatu yg sia² bagi mereka yang mengerti.
Harap ada pengertiannya disitu atas izin Allah jua dtgnya kefahaman penerangan ini pada kami saat dikembalikan..inshaa Allah..
Kami sertakan keizinan dari Allah hadirnya dalam perkongsian ini ketika mulut kami membaca setiap baris ayat sebagai tanda penerimaan dihati..Inshaa Allah..tiada lain tujuannya hanya memperlihatkan keindahan dan kasih sayang laluannya yang datang dari kebesaran Allah..dan segala²nya kesedaran dari Allah jua kami kembalikan sebagai mengakui bukan sebagai peMilik Ilmu...
Amiin Allahumma Amiin..
Syariat pada sudut yang ramai..
Apa yang nyatakkan bukanlah untuk mengiyakan dan bukanlah juga untuk menidakkan..Meletakkan semuanya sama..HANYA DIBEZAKAN OLEH ALLAH...HANYA PADA ALLAH URUSANNYA.Jika FEQAH peranan Ilmunya,Itulah sebagai sudut yang kami turuti...selebihnya terserah dan berserah itu tetap Tujuan kami kepada Nya dalam ungkapan
Dari Allah hadirnya..Kepada Allah kami kembalikan sebagai pengertian HAKIKAT. TONGKAT Tassawuf ini cukup dijadikan sebagai alat membuat kekotoran sepanjang perjalan menuju Kepada Allah....inshaa Allah..

( Sumber dari Grup Ilmu Tasawuf - Hakikat )










Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan