Agama

 


Islam agama kasih

Tidak ada yang salah jika ada yang menyebut Islam agama kasih atau rahmatan lil 'alamin, yang salah itu persepsinya.

Mengasihi tak selamanya identik dengan damai dan lemah lembut.

Sebab Islam agama kasih, Rasulullah menghunus pedang, begitupula para sahabat, tabi'in dan para pengikutnya berperang ke negeri-negeri yang jauh bahkan hingga andalusia/spanyol.

Dengan kasih, mereka hendak membebaskan manusia dari kekufuran, kesyirikan dan kezhaliman yang disokong oleh militer dan kekuatan.

Tanpa Jih4d, mungkin hingga kini manusia tidak akan bebas dari paganisme dan sinkretisme, juga dari api kaum majusi, juga tidak akan bebas dari kekufuran ahlul kitab Romawi dan segala kekufuran lain yang telah memenjarakan fitrah manusia.

Tanpa jih4d manusia matanya akan ditutup paksa dari kebenaran, fitrahnya akan dibelenggu oleh kekufuran dan dipaksa menjauh dari keagungan syariat ilahi.

"Rasulullah berdakwah dengan lembut dan akhlak yang mulia di Mekkah, sementara tidak ada seorangpun yang lebih mulia dari beliau dalam bersikap,

Tapi, hanya sedikit yang mengikuti, mayoritas manusia memusuhi hebat.

Namun lihatlah, ketika beliau menghunus pedang, engkau dapati manusia berbondong-bondong memeluk agama Allah"

Begitupun muj4hidin kini, mereka berjih4d karena kasih, mereka tinggalkan dunia bukan untuk tujuan imperialisme dan kolonialisme, tapi untuk menegakkan keadilan syariat Allah dan membebaskan manusia dari perbudakan kepada sistem kufur dan zhalim yang disokong oleh kekuatan-kekuatan besar termasuk monster Amerika.

Dengan jih4d mereka menebar rahmat, agar dunia bersih dari syirik dan manusia pun selamat.

Ini lah caranya bagaimana hendak mentauhidkan bahawa Allah itu esa, wahdan atau satu. Dengan mentiadakan kebenderaan diri dan adakan kewujudan Allah swt yang nyata lagi terang.

kerana agama itu pegangan hidup, pedoman hidup, tuntutan hidup itu lah tujuannya Agama ini sebenarnya.
Beragama itu tidak cukup label dan amalan syariat sahaja.
Kalau mengaku Islam sejauh mana kita mendalami Islam itu sendiri.

JANGAN MADUKAN SYARIAT DENGAN MAKRIFAT. JIKA INGIN DIMADUKAN, HENDAKLAH BENAR2 FAHAM APAKAH ITU ERTI SYARIAT DIDALAM PANDANGAN MAKRIFAT.

Jangan mengaku guru makrifat tetapi masih duduk didalam syariat. Inilah guru yang belum putus ilmu makrifatnya. Berhati2 lah menerima ilmu dari guru2 yang sedemikian rupa. Mudah2an sahabat2 tidak keliru dengan perbezaan ilmu yang disampaikan.

Putra yakin, ilmu yang telah diterapkan didalam qalbu sahabat2 semua tetap kukuh. Ilmu makrifat itu adalah ilmu yang jelas, ilmu yang nyata dan ilmu penamat. Ilmu ini diajar atau disampaikan oleh guru2 yang benar2 bercakap dan duduk didalam makrifat. Pesanan Tok Kenali ialah "JANGAN SAMPAI TERLIHAT LAGI ADANYA DIRI."

Apabila segala2nya sudah diserahkan kepada Allah secara total zahir dan batin, manusia itu pada hakikatnya lebur,binasa, tiada dan mati. Yang ada dan yang wujud itu hanya Allah semata2.
Ini lah caranya bagaimana hendak mentauhidkan bahawa Allah itu esa, wahdan atau satu. Dengan mentiadakan kebenderaan diri dan adakan kewujudan Allah swt yang nyata lagi terang.
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan