Ma'rifat sebenar benarnya


 LAA ILAAHA ADAM KETIADAAN tiada apa apa tiada kuasa tiada kehendak bodoh mati buta tuli dan bisu ILALLAH hanya Allah yg berkuasa berkehendak berilmu pemilik hidup mendengar melihat berkata kata Maujud dari yg Maha ujud.. ilmu Makrifat itu adalah ilmu mengKaramkan diri di Lautan Ahadiyah atau Laa ta"yin di Lautan sebelum adanya sesuatu..hanya Allah semata mata hilang di Ghoirullah memandang Jamal Allah Semata mata..inilah yg dizikirkan di ingat di fikiran dimulut di ulang ulang hingga meresap ke dlm lubuk hati sanubari oleh para Sufi LAA ILAAHA ILALLAH hingga karam memandang Jamal Allah Semata mata.

Ma'rifat sebenar benarnya ma'rifat ialah yang di landasi 3 hal :

Syariat - Thariqat - Hakikat
Barulah sampai pada tingkatan Ma'rifat.

Ma'rifat yg sebenar benarnya bukan berlepas dari Syariat ataupun Thariqat
Melainkan paham hakikat dari Syariat & Thariqat

Sehingga sudah sampai tingkatan berma'rifat.

Semakin berma'rifatnya seseorang, maka semakin kuat akan dasar ilmu yaitu Syariat.
Semakin orang mengaku berma'rifat dengan Allah dengan dia melepas 3 perkara diatas. Maka sebenarnya dia sudah menjauh dari Allah (menjauh dari ma'rifat)

Ketika Syekh Abdul Qadir al Jaelani di mimpikan oleh cahaya yg mengaku Allah dan diperintahkan untuk berhenti sholat. Maka cahaya itu di lempar seraya di usir dengan berkata "Pergilah kamu setan, Rasulullah yg sudah Jelas Utusan Allah. Tidak diperintah berhenti sholat, sedangkan saya siapa diperintahkan berhenti sholat?"

Itulah mengapa
BerSyariat harus pakai Ilmu
BerThariqat harus pakai Ilmu
Berhakikat harus pakai Ilmu
BerMa'rifat harus dengan Ilmu

Ilmu tidak semua tersurat, melainkan ada yg tersirat.
ebenar benarnya kitab diatas kitab ialah kitab diri sendiri. Sesudah memahami kitab yg tersurat.. Sebab memahami Ma'rifat 

yang Haq itu khusus antara seorang hamba kepada Rab-Nya.


HAKIKAT INSAN (Mengenal Diri )

Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan