Mulut boleh tertutupTapi bukalah pintu hati
Dan mata teruskan pandangan
Agar kaki teguh melangkah
WAJIBUL WUJUD
Yang Pasti Ada
Yang ada hanya Allah. Tiada yang lain. Yang lain tidak ada.
TAUHID ialah mengetahui satu melihat satu dan menjadi satu
Aku satu dan tiada sekutu denganKu.
Walaupun ada bertingkat-tingkat dari segi Badan / Akal / Ruh / Sirr / Nur / Zat, Hakikat anda bukanlah salah satu dari tingkat tingkat itu tetapi adalah Zat itu sendiri.
HAKIKAT MUHAMMAD ialah KEPALA PANCURAN semua Manifestasi Meskipun Muhammad didalam Badan Hakikatnya adalah Hakikat seluruh Alam
Keturunannya ialah
Seluruh Alam
Wali Wali
Malaikat Malaikat
keturunan yang lahir dari Jasadnya
Ulama Syariat berpendapat Wujud itu ada dua.
Pertama satu yang Asal yakni Allah
Kedua yang dijadikan atau baharu yakni yang dijadikan Allah dari tiada
Ulama Hakikat berpendapat.
Benda benda Wujud bukan dari tidak ada tetapi adalah dari A’yan Sabitah bentuk bentuk tetap dalam Ilmu Allah yaitu dari Wujud Allah
Perintah KUN hendaklah pada benda yang ada Yang tidak ada tidak dapat menerima Perentah Kun itu.
Lain lain perbezaan Prinsip Ulama Syariat dan Ulama Hakikat :-
Ulama Syariat mengatakan Wujud Kejadian berbeza dengan Wujud Allah Para Sufi mengatakan Tiada Perbezaan Hanya Satu Jua Yaitu Wujud Mutlah Allah
Ulamak Syariat mengatakan bahawa kejadian sari ADOM. Para Sufi mengatakan Yang Diperentah itu mestilah ada ayau Wujud untuk menerima perentah dan ini ialah A’yan Sabitah.
Yang ketiga ialah HU HU Dia Dia & KAANAHU Saperti Dia.
Ulamak Syariat mengatakan dalam Fana Makhluk menjadi KAANAHU saperti Dia dan bukan HU HU Dia Dia
Guru Mursyid menyatakan Wujud tidak lebeh dari SATU. Yang sama itu menzahirkan kepada DiriNya dengan DiriNya saperti Air menzahirkan Dirinya dalam bentuk Ais Jadi tiada yang Fana Ianya Hu Hu. Yang lain tidak lebeh dari hanya nama nama dan benda benda pada fikiran sahaja. Hakikatnya Dia Yang Satu.
Semua nama nama adalah penzahiran daripada satu Hakikat. Kadang kadang Hakikat itu lautan kadang kadang bueh kadang kadang Ombak kadang kadang Ais kadang kadang Salji kadang kadang Allah kadang kadang Makhluk
Nama itu banyak yang dinamakan itu hanya Satu.
Bentuk bentuk adalah DiriNya sendiri pada Zahirnya dan pada Hakikatnya.
Semua benda benda Wujud kerana WujudNya Allah Dengan sendirinya mereka itu TIDAK ADA Huruf tidak ada yang ada ialah Allah.
Yang Tidak Ada ialah Cerminnya Wujud Mutlak
Mumtanul Wujud Ada Yang Negatif Cermin
Mumkinul Wujud Ada Yang Mungkin Bayangnya
Wajibul Wujud Yang Pasti Ada Orangnya.
Ulamak Syariat mengatakan Wujud benda benda Dunia adalah Tambahan pada Zat Para Sufi mengatakan Wujud Mutlak ialah Allah Pembatasannya ialah DiriNya sendiri.
Zat mengetahui DiriNya sendiri
Dari segi mengetahui.
Dia Menjadi Wajib Pelaku tanpa kualiti Pencipta Yang Berkuasa dan lain lain.
Dari segi Diketahui
Dia menjadi Yang Dilakukan . Yang diberi kualiti. Yang Dijadikan tanpa kuasa yaitu Hakikat Insan.
Dan Dia bersama kamu dimana sahaja kamu berada.
Huraian.
Allah ialah Hakikat semuanya Hakikat Segala-galanya tiada yang kecuali.
Apabila Allah beserta dengan semua Allah juga tanpa semua.
Selagi Anda Wujud dalam pandangan Anda , DIA TIADA NAMPAK dan apabila Anda tidak Wujud dalam pandangan Anda ALLAH LAH YANG ANDA NAMPAK.
Allah Menzahirkan DiriNya pada sesuatu benda yang dicari oleh seseorang itu. Tajallinya tidak terkira banyaknya . Penyembahan Yang Terhad oleh Yang Terhad adalah Syirik.
CINTA ALLAH ialah KEMAHUAN UNTUK MANIFESTASI ( PENZAHIRAN ) Wujud adalah gerak dari KEADAAN YANG TERPENDAM ( Kunza Mahfiyyan – Adom Idhafi ) kepada KEADAAN YANG TERNAMPAK. Ini adalah Gerak Cinta. Tanpa Cinta ianya terpendam dalam Ilmu buat selama-lamanya.
Wujud itu adalah HANYA TAJALLI dan Tajalli itu menjadi Hakikat seseorang dalam Tajalli. Hakikat benda ialah ZAT ALLAH sendiri. Wujud diluar dan Wujud didalam tidak berbeza. Semuanya adalah Satu Diri Yang Sama itu jua yakni ALLAH.
Kdt: Laduni Dendiar
0 comments:
Catat Ulasan