PEDOMAN PEGANGAN HIDUP.


PEDOMAN PEGANGAN HIDUP.

Manusia tidak diciptakan begitu saja tanpa adanya tujuan hidup. Setiap orang yang mendalami Al-QURAN dan mempelajari sunnah tentu mengetahui bahawa puncak tujuan dan sasaran yang dilakukan orang muslim yang diwujudkan pada dirinya dan diantara manusia ialah ibadah kepada ALLAH semata.
Manusia diciptakan oleh ALLAH SWT untuk mengemban amanah dan menjalankan tugasnya sebagai khalifah dimuka bumi. Dengan melihat asal mula kejadian manusia, kita dapat mengetahui bahawa ALLAH memberikan kelebihan bagi manusia dalam hal akal dan pengetahuan yang tidak dimiliki oleh makhluk lain.
Saat ALLAH SWT menciptakan ADAM AS. ALLAH memerintahkan para malaikatnya untuk bersujud kepada ADAM kerana kelebihan yang ia miliki miskipun ada makhluk yang menolak untuk bersujud yakni iblis.
Adapun tujuan hidup manusia yang paling utama adalah untuk menyembah dan beribadah kepada ALLAH SWT. Sebagai hamba ALLAH, manusia wajib menjalankan segala perintah dan menjauhi segala larangannya. Manusia harus menjadikan rukun iman dan rukun islam sebagai pedoman hidupnya.
Firman ALLAH;
" DAN TIDAK AKU (ALLAH) CIPTAKAN JIN DAN MANUSIA MELAINKAN SUPAYA MEREKA MENYEMBAH KEPADAKU."
(QS ADZ ZARIYAT: 56).
Manusia adalah khalifah dimuka bumi dan setiap manusia adalah pemimpin bagi dirinya sendiri. Istilah khalifah disini adalah pemimpin dimana manusia bertanggungjawab menjaga keberlangsungan hidupnya dan alam sekitarnya. Sebagai makhluk yang dikurniai akal maka manusia memiliki kewajiban untuk mengelola sumber daya alam dan menjaga kelestariannya. Tidak hanya itu, manusia juga diwajibkan untuk menjaga dirinya sendiri dari perilaku yang tidak baik kerana setiap perlakuan atau perbuatan manusia didunia kelak akan dimintai pertanggungjawabnya.
Firman ALLAH; surah AL BAQARAH ayat 30.
"INGATLAH KETIKA TUHANMU BERFIRMAN KEPADA PARA MALAIKAT. " SESUNGGUHNYA AKU HENDAK MENJADIKAN SEORANG KHALIFAH DIMUKA BUMI INI. " MEREKA BERKATA, " MENGAPA ENGKAU HENDAK MENJADIKAN (KHALIFAH) DI BUMI ITU ORANG YANG AKAN MEMBUAT KERUSAKKAN PADANYA DAN MENUMPAHKAN DARAH, PADAHAL KAMI SENANTIASA BERTASBIH DENGAN MEMUJI ENGKAU DAN MENYUCIKAN ENGKAU? "TUHAN BERFIRMAN, " SESUNGGUHNYA AKU MENGETAHUI APA YANG TIDAK KAMU KETAHUI."
Tujuan hidup manusia tersebut hendaknya difahami dan di laksanakan oleh manusia kerana tanpa tercapainya tujuan hidup maka tugas manusia dibumi ini tidak dapat dipenuhi.
RASULULLAH SAW bersabda bahawa sebaik baik generasi adalah para sahabat yang bertemu dengan nabi. Nabi sebutkan bahawa mereka adalah yang semurni. Nabi sebutkan yang semurni tentang aqidah, ibadahnya, akhlaknya, muamalahnya, jihadnya, merekalah yang terhebat para sahabat. Bukan rupanya, bukan kenderaannya, bukan hartanya, ukurannya adalah hati dan amal. Merekalah yang terhebat dari umat ini.
"KALAU ENGKAU HENDAK MENEMUI AKU, TURUTILAH JALANKU JANGAN JALANMU..JALANMU JALAN NYATA JALANKU JALAN RASA.."
Semoga bermanfaat.
Iszeli Acik ke ILMU WEDARING JATI DIRI SANGKAN PARAN DUMADI / SPD )

Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Komen