MENGENAL ALLAH...


MENGENAL ALLAH...

Yaqin biar sampai haqqul yaqin , bahawa yang ada hanya Allah , adapun makhluk bersifat "tiada".maksud tiada bukan lah makhluk itu gaib dan tidak boleh disentuh . Adapun makhluk/manusia itu ujud majazi. Hanya Allah yang ujud hakiki. Yang tiada ujud hakiki tiada baginya sifat/ujud sendiri.
Mengenal Allah itu akan tercapai setelah "tidak terlihat adanya diri " , ( meminjam kalam tok kenali antara 7 wali Allah dari tanah melayu).
Selagi kita masih mengaku "adanya diri" selagi itulah sifat "adanya Allah" itu tidak akan dapat kita kenal/lihat.
Bilamana kita mengadakan sifat "adanya diri" bererti kita tanpa sedari telah menafikan sifat adanya Allah. Kita tidak boleh mengadakan (mengujudkan) serentak antara kedua-dua sifat makhluk dengan sifat Allah. Sifat ADA atau sifat WUJUD itu adalah sifat hanya bagi Allah. Sifat bagi makhluk itu TIADA@majazi bergantung ujud pada yang punya ujud.
Pada sifat 20 , sekiranya kita bersifat "ada" atau wujud bererti kita telah mengadakan dua sifat ujud (dua sifat ada) bererti kita telah menduakan sifat Allah , ia itu satu wujud bagi Allah dan satu lagi ujud bagi makhluk...
Dlm sifat 20 :
Ujud hanya Allah , makhluk tiada.
Sifat Allah hidup , makhluk mati.
Sifat Allah mendengar , makhluk tuli.
Sifat Allah berkata-kata. , makhluk bisu.
Sifat makhluk berkehendak , makhluk hampa.
Sifat Allah melihat , makhluk buta.
Sifat Allah tahu. , makhluk jahil.
Sifat Allah berkuasa. , makhluk lemah.
(BERHATI-HATI , JANGAN MENDUAKAN SIFAT ALLAH)
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan