Jalan TAWAJUH

.
Adapun jalan MURAQABAH itu ialah :
difanakan / dileburkan zat dirinya serta apa jua yang ada darrpa dirinya yang sememangnya tidak ada, tidak wujud, 'adam, dan ghaib itu, lalu diitsbatkan wujud Al-Haq Taala yang nyata dan tiddk ghaib itu di dalam hatinya.
Jalan TAWAJUH itu ialah :
dihadapkannya kepad wujud Allah Taala itu tanpa lupa dan lalai dengan merasa hidup inilahAllah di dalam hatinya itu.
Jalan MUSYAHADAH itu ialah :
dengan mentahkikkan a'yan tasabitah dan a'yan kharijah dirinya yang sudah lebur dalam Nur Muhammad saw itu sehingga apabila sudah tahkik menjadi satu dan mesralah kedua2nya itu seperti air dengan tumbuh2an , lalu dibawanya ke arah jalan memandang wujud Allah Taala dan merasa hidup inilah Allah.
Isyarat MURAQABAH itu :
adalah dengan ( cara ) difanakan niat wujud dirinya yang kosong dan 'adam itu ketika menyebut: " LAA ILAHA " dan diitsbatkan wujud Allah yang tdk ghaib lagi nyata itu ketika menyebut: " ILLA ALLAH "
Isyarat TAWAJUH itu :
adalah dengan ( cara ) dihadapkan mata hatinya ( Bashirah ) ke arah wujud Allah Taala tanpa lupa dan lalai akan nama-Nya yang hidup itu di dalam hatinya serta diingatkannya Zat yang bernama ALLAH yang wujud itu sehingga merasa hidup inilah Allah.
Isyarat MUSYAHADAH itu :
adalah dengan ( cara ) ditahkikkan a'yan tasabitah dengan a'yan kharijah satu jua. Setelah tahkik dan bersatu kedua2nya lalu dibawa memandang ke arah wujud Allah Taala yang tidak ghaib itu lagi Maha Hidup dan Kekal terus menerus itu..

ALLAHU AKBAR
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan