KENALI JASAD, JIWA, RUH DAN HATI ANDA


· 

KENALI JASAD, JIWA, RUH DAN HATI ANDA

Pada umumnya orang hanya mengetahui Manusia itu hanya terdiri dari Jasad dan Ruh Mereka tidak memahami sesungguhnya Manusia terdiri dari tiga unsur , iaitu:
Jasad, Jiwa dan Ruh.
Ingatlah ketika Allah berfirman kepada Malaikat: Sesungguhnya Aku akan menciptakan Manusia dari Tanah. Maka apabila telah Aku Sempurnakan kejadianya maka Aku tiupkan kepadanya Ruh Aku. Maka hendaklah kamu tunduk bersujud kepadanya. Lalu seluruh Malaikat itu bersujud semuannya.
Pada ayat yang lain pula, Allah menjelaskan tentang penciptaan jiwa (Nafs)Firmanya yang bermaksud:
Dan demi Nafs (jiwa) serta penyempurnaannya, maka Allah ilhamkan kepada Nafs itu jalan ketaqwaaan dan kefasikannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikannya dan sesungguhnnya rugilah orang yang mengotorinya.
Dan sesungguhnya Allah telah menciptakan Manusia dari Saripati dari Tanah, Kemudian jadilahlah Saripati itu Air Mani yang disimpan dalam tempat yang kukuh Rahim. Kemudian Air Mani itu Allah jadikan Segumpal darah, lalu Segumpal darah itu Allah jadikan Segumpal daging, dan Segumpal daging itu Allah jadikan tulang-tulang, lalu tulang-tulang ini Allah bungkus dengan daging. Kemudian Allah jadikan dia Makhluk berbentuk lain, maka maha Suci Allah. Pencipta yang paling baik.
Jasad
Jasad atau jisim adalah angggota Tubuh Manusia terdiri dari mata, mulut, telinga, tangan, kaki dan lain-lain. Ia dijadikan dari tanah liat yang termasuk dalam darjat paling rendah. Keadaannya dan SifatNya dapat Mecium, Meraba, Melihat. Dari Jasad ini timbullah kecenderungan dan keinginan yang disebut Syahwat.
Dijadikan Indah pada pandangan Manusia , merasa Kecintaan apa-apa yang dingininya Syahwat iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang bertimbun dari jenis Emas, Perak, Kuda pilihan, binatang-binatang ternakan dan sawah ladang, Itulah kesenangan hidup di Dunia, dan di sisi Allah tempat sebaik-baik Kembali
Sumber dari  M a Q a M
Share on Google Plus

About Tv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 komentar:

Posting Komentar