SIDRATUL MUNTAHA



Sidratul Muntaha dan Brain Anatomy
Telinga gajah = Cerebellum
Buah = Pineal Gland (Mata ke-3)
7 langit = 7 Chakras
Ia sebuah pohon besar yg berada di langit ketujuh dan merupakan pemisah..disebut muntaha (akhir) kerana ia merupakan batas akhir dari sebuah perjalanan..tak ada satu makhluk pon yg pernah melewatinya kecuali Rasulullah saw..sedangkan pohon Sidr adalah Pohon Bidara..
Imam an-Nawawi rahimahullah mengatakan; “Dinamakan Sidratul Muntaha kerana pengetahuan malaikat (tentang jarak perjalanan) berakhir padanya..tak ada satu makhluk pon yg pernah melewatinya kecuali Rasulullah saw..” (an-Nawawi, al-Minhaj 2/214).

*Kunjungan ke Sidratul Muntaha*

Rasulullah saw bersabda yg bermaksud;“Kemudian ditunjukkan padaku Sidratul Muntaha..aku melihat buahnya seperti bekas² orang Hajar (nama tempat di Yaman) dan daunnya seperti telinga gajah..Jibril as berkata pada Nabi saw;“Ini adalah Sidratul Muntaha.” (HR. al-Bukhari dalam Kitab Fadhail ash-Shahabah, 3674).
Dalam riwayat Muslim dalam kitabul Iman(162),baginda bersabda tentang Sidratul Muntaha yg bermaksud; “Tatkala perintah الله swt meliputinya,ia pon berubah..tak ada satu makhluk pon yg mampu menggambarkan keindahannya..”

Besarnya pohon ini,tak ada yg mengetahuinya kecuali الله swt..dan pohon ini benar² ada di langit ketujuh dalam sejumlah riwayat kecuali riwayat dari Abdullah bin Mas’ud ra yg menyebutnya berada di langit keenam..tp boleh jadi jugak tafsirnya adalah akar pohon ini berada di langit keenam..dan pohonnya yg besar berada di langit ketujuh..Maha Suci الله yg berkuasa atas segala sesuatu yg dikehendaki Nya..

Para ulama berijtihad,merenungkan hikmah mengapa terdapat di langit itu Pohon Sidr dan bukan pohon jenis yg lain..sebahagian daripada mereka berpendapat,kerana buahnya amat lazat,naungannya luas dan bentuknya terlalu bagus..namun,makna hakikinya hanya الله saja yg tahu..terlalu menyelami perenungan ini boleh jadi akan membebankan diri kita saja..apa yg jelas,kita imani saja keadaannya sebagai penghasil bekas pasu waktu itu)..para ulama berbeza pendapat tentang orang² Hajar ini,ada yg mengatakan sebuah desa dekat dengan Kota Madinah,tp ada pulak yg kata sebuah tempat di Yaman..dan yg lain menyebutnya berada di bahagian timur Jazirah Arab(yg sekarang kita kenal dengan wilayah Bahrain)..

Rasulullah saw jugak mengkhabarkan tentang bentuk dedaunannya..kata baginda daun2nya seperti TELINGA GAJAH..keindahan pohon ini digambarkan dalam riwayat Abdullah bin Mas’ud ra. Wallahualam


Sumber dari
Lotfi Lysander Hakikat Insan ( Mengenal Diri Mengenal Tuhan ).




Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan