TvTarekat | MENCARI KEBENARAN DAN TUJUAN BERAGAMA

Photo by NASA on Unsplash

(Bacalah dengan teliti!)

Disalin dari hamba Allah yang dikenali dengan nama akaun Youtube abu zahar yg didapati tulisan ini bagus dan perlu disebarkan. Admin TvTarekat tidak akan melayang sebarang perbahasan, terima kasih.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang.. sesungguhnya tujuan agama itu jelas yakni "Muhammad bin Abdullah" ataupun bahasa mudahnya "sifat terpuji yg menghambakan diri pada Allah". Dan caranya telahpun dijelaskan oleh seseorang yang telahpun sampai ke peringkat sifat terpuji itu bahkan dgn kehendak Allah namanya tidak diubah.. subhanallah.. itulah Rasul kalian..

Sifat Terpuji Akan Terbuka Pintu Langit!

Mungkin kalian dikelirukan dengan imbuhan dalam beribadah yakni "Dosa dan Pahala".. sedangkan di sisi Allah pahala itu bererti "perbuatan baik yg mendatangkan kebaikan dalam HATI" dosa itu bererti "perbuatan jahat yg mengotorkan HATI" nabi pernah bersabda: "Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." jelas HATI YG SUCI ITU MEMBAWA KEPADA SIFAT YG TERPUJI.. 

Jika hati kalian suci hingga membawa pada sifat terpuji maka akan terbuka pintu langit, pintu langit yg dimaksudkan bukanlah langit yg diatas kita.. akan tetapi pintu ghoib yang mana sebenarnya kalian masih dimuka bumi ini.. langit yang diatas kita ini bukan untuk kita.. diciptakan langit yg diatas ini adalah utk para kafir.. bahkan tersedia bala bencana allah utk mereka diatas itulah.. langit kita umat Islam ada pada hatinya.. dikatakan langit kerana kesucian itu tinggi.. hatimu adalah kunci pintu langitmu dan jelaslah tujuan syariat itu untuk menyucikan hati... 

Kalian berpuasa supaya dapat menyingkir kekotoran hati kalian.. kalian berzakat supaya tiada keduniaan yg dapat mengikat hati kalian.. sedarlah kalian dan segala yg wujud di bumi ini adalah sifat Allah dan pula perumpamaan sifat Allah ini dengan allah teramatlah jauh bezanya umpama sebutir pasir yg dicampakkan diatas muka bumi, tidak terlihat isi bumi dan kehidupannya pada sebutir pasir itu.. sebutir pasir itulah kalian.

TUAN YANG EMPUNYA BAYANG!

Dan Rasullullah SAW sendiri mengatakan indahnya Sidratul Muntaha hingga tidak boleh digambarkn dengan kata-kata.. apakah kalian pernah melihat keindahan sidratul muntaha pada sifat Allah yang di bumi ini?? Sesungguhnya bumi ini adalah bayang bayang dari langit pertama.. langit pertama itu bayang bayang dari langit kedua.. langit kedua itu bayang bayang dari langit ketiga.. begitulah seterusnya hingga sampai kepada tuan yang empunya bayang.. telah dijadikan Muhammad bin Abdullah itu sebagai petunjuk kalian dan SEDAR DIRI DAN BERSYUKURLAH kalian itu dijadikan dari sifat yang terpuji, yang menjadikan kalian kotor kerana mengikuti hawa nafsu dan kalian kembalilah sepertimana kalian datang yakni mengikis hawa nafsu itu dengan apa yang telah disyariatkan atas kalian., dan itulan jalan yg paling diredhoi Allah.. janganlah kalian berlebih lebih dalam beragama kerana "Mengenal diri atau mengenal allah" itu baru Rukun Islam yang pertama dan janganlah kalian memanjang manjangkannya malah janganlah diusulkan satu persatu.. perumpamaan mudah: malaikat yg wajib kalian tahu hanya 10.. maka tidak perlulah kalian ketahui yang Centillion lagi ramainya..

SIFAT TERPUJI / MUHAMMAD (bacalah hal ini dengan teliti) 

Di dalam Al-Quran itu jika sifat Allah yang memberi keterangan maka sifat ini akan membahasakan dirinya "Kami".. Allah itu berada di ArashNya, dia berurusan dengan dunia melalui sifatNya, kecuali jika hal itu direct dari Allah dia akan membahasakan dirinya ''aku'' atau ''ku''.. contohnya: ''ku hembuskan rohku ke tubuh Adam'' perbuatan ini direct dari Allah... bukan perbuatan sifatNya.. 

kemudian: Dan (ingatlah) ketika KAMI berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir. (Al-Baqarah 2:34). yg mengarahkan malaikat bersujud ialah sifat Allah... ini membuktikan sifat ini lebih tinggi tahapnya dari malaikat.. sifat Allah inilah yang jadi segala macam yang terjadi di muka bumi ini.. dan sifat ini tidak mengantuk atau penat.. yg mengantuk dan penat itu tubuh manusia yg dikendalikan oleh sifat Allah.. sifat ini pula sentiasa suci dan tidak kotor, yang menjadi kotor atas perbuatan sifat adalah hati dan akal manusia.. 

“Bukankah KAMI telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan, dan gunung-gunung sebagai pasak?” (An Naba', 78: 6-7) 

“Dan telah KAMI jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kokoh supaya bumi itu (tidak) goncang bersama mereka dan telah KAMI jadikan (pula) di bumi itu jalan-jalan yang luas, agar mereka mendapat petunjuk” (QS. Al Anbiya: 31) 

Dari sifat Allahlah terjadinya semua ini lalu sifatlah yang memberi keterangan.. jika perkataan "KAMI" itu ditukarkan kepada "AKU" nescaya hancur lebur gunung itu.. kerana Allah tidak menjadikan gunung itu secara direct, tapi melalui sifatnya, buktinya: Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa:

“Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau”. Tuhan berfirman: “Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-KU, tapi lihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-KU”. Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu, dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musa pun jatuh pingsan. Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata: “Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman”. 

Dan jika sifat ini memberikan keterangan tentang tuhan dia akan menggunakan perkataan "ALLAH" atau "DIA" contohnya: 

"Sesungguhnya Tuhan kamu ialah ALLAH yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu DIA bersemayam di atas 'Arsy. DIA menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah'.

Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam. dan ada masanya sifat itu memberi keterangan bahwa pertolongan itu datang dari Allah walaupun ianya perbuatan sifat contohnya: “Dan tidaklah kamu yang melontar ketika kamu melontar melainkan Allah jugalah yang melontar” ini pengakuan dari sifat kerana sifat ini digerakkan oleh allah utk melontar.. jika ayat ini ditukar kepada: “Dan tidaklah kamu yang melontar ketika kamu melontar melainkan 'AKU' jugalah yang melontar” nescaya hancur lebur semua yg ada disitu kerana Allah tidak melakukannya secara direct tetapi melalui sifatNya... percayalah takkan ada satu ayatpun di dalam Al-Quran yang mengatakan "maka Sembahlah Kami" kerana sifat itu tak layak disembah, buktinya: 

"Dan KAMI tidak mengutus sebelummu (Wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan KAMI wahyukan kepadanya: "Bahawa Sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku; oleh itu, Beribadatlah kamu kepadaku". (al-Anbiya’ (21): 25) 

Apapun terima kasih yang sudi membaca penulisan yg tak seberapa ini.. dan beruntunglah bagi mereka yg memikirkan... segala pujian bagi allah, kerana sifatNya meliputi sekelian alam, dan yang sempurna itu ialah manusia yang berhati suci... dan kitab yang sempurna utk penyucian hati ialah AL-QURAN.

Share on Google Plus

About Unknown

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 komentar:

Posting Komentar