π™ˆπ˜Όπ™†π˜Ό π™π™€π™π™Žπ™€π˜½π™π™π™‡π˜Όπ™ƒ π™†π™„π™Žπ˜Όπ™ƒ π˜Όπ™‰π™π˜Όπ™π˜Ό "π™ˆπ˜Όπ™π™„" π˜Ώπ˜Όπ™‰ "π™’π˜Όπ™π˜Όπ™" π™ˆπ˜Όπ™π™„..

 


π™ˆπ˜Όπ™†π˜Ό π™π™€π™π™Žπ™€π˜½π™π™π™‡π˜Όπ™ƒ π™†π™„π™Žπ˜Όπ™ƒ π˜Όπ™‰π™π˜Όπ™π˜Ό "π™ˆπ˜Όπ™π™„" π˜Ώπ˜Όπ™‰ "π™’π˜Όπ™π˜Όπ™" π™ˆπ˜Όπ™π™„..
𝙍𝙐𝙃 π˜Ώπ˜Όπ™‰ π™‰π˜Όπ™π˜Όπ™Ž (π™‰π™”π˜Όπ™’π˜Ό) 𝙄𝙏𝙐 π˜Ώπ™π˜Ό π™‹π™€π™π™†π˜Όπ™π˜Ό 𝙔𝙂 π˜½π™€π™π˜½π™€π™•π˜Ό.., π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π™ˆπ˜Όπ™Žπ™„π™ƒ π˜½π™€π™π™‰π˜Όπ™π˜Όπ™Ž (π˜½π™€π™π™‰π™”π˜Όπ™’π˜Ό) π™π™„π˜Ώπ˜Όπ™† π™Žπ™€π™ˆπ™€π™Žπ™π™„π™‰π™”π˜Ό π™„π˜Ό π™ˆπ™€π™ˆπ™‹π™π™‰π™”π˜Όπ™„ 𝙍𝙐𝙃. π™Žπ˜½ 𝙄𝙏𝙐 π™Žπ™€π™π™„π˜Όπ™‹ π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π™Žπ™€π˜Ώπ˜Όπ™‰π™‚ π™π™„π˜Ώπ™π™ π™Žπ™€π™†π˜Όπ™‡π™„π™‹π™π™‰ π™π™π˜½π™π™ƒπ™‰π™”π˜Ό π™ˆπ˜Όπ™Žπ™„π™ƒ π˜½π™€π™π™‰π˜Όπ™π˜Όπ™Ž, π™π™€π™π˜Όπ™‹π™„ π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό π™‹π˜Όπ™Žπ™π™„ π˜Ώπ™‡π™ˆ π™†π™€π˜Όπ˜Ώπ˜Όπ˜Όπ™‰ π™π™„π˜Ώπ˜Όπ™† π™Žπ™€π˜Ώπ˜Όπ™π™†π˜Όπ™‰ π˜Ώπ™„π™π™„,
π™Žπ˜Όπ™ˆπ˜Ό π™†π™€π˜Όπ˜Ώπ˜Όπ˜Όπ™‰π™‰π™”π˜Ό π˜Ώπ™‚π™‰ π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π˜½π™€π™π™…π˜Όπ™‡π˜Όπ™‰, π˜½π™€π™π™ˆπ˜Όπ™„π™‰ π™ˆπ˜Όπ™„π™‰, π˜Ώπ˜Όπ™‹π˜Όπ™ π˜½π™€π™π˜Ύπ˜Όπ™ˆπ™‹π™π™ π™‚π˜Όπ™π™‡ π˜Ώπ™‚π™‰ π™ˆπ˜Όπ™Žπ™”π˜Όπ™π˜Όπ™†π˜Όπ™ π™π™€π™π˜Όπ™‹π™„ π˜Ώπ™‡π™ˆ π˜½π™€π™π™†π™€π˜Όπ˜Ώπ˜Όπ˜Όπ™‰ π™π™„π˜Ώπ˜Όπ™† π™ˆπ™€π™ˆπ˜Όπ™ƒπ˜Όπ™ˆπ™„ π™π™π™…π™π˜Όπ™‰ π™ƒπ™„π˜Ώπ™π™‹ π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό, π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό 𝙔𝙂 π™Žπ™€π˜Ώπ™€π™ˆπ™„π™†π™„π˜Όπ™‰ π™Žπ™„π™π˜Όπ™π™‰π™”π˜Ό π™‹π˜Όπ™Žπ™π™„ (π™π™€π™π™‚π™Šπ™‡π™Šπ™‰π™‚ π˜Ώπ™‡π™ˆ π™‚π™Šπ™‡π™Šπ™‰π™‚π˜Όπ™‰ π™Šπ™π™‚ 𝙔𝙂 π™‡π˜Όπ™‡π˜Όπ™„, π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚-π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π™π™„π˜Ώπ™π™, π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚-π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π™ˆπ˜Όπ™π™„) -
π™Žπ˜½ 𝙄𝙏𝙐 π™†π™€π˜Ώπ™π˜Ό π˜Ώπ™π˜Όπ™‰π™”π˜Ό (π™†π™€π˜Όπ˜Ώπ˜Όπ˜Όπ™‰ π˜Ώπ™„π˜Όπ™π˜Όπ™Ž) π˜Ώπ™„π™Žπ˜Όπ™ˆπ˜Όπ™†π˜Όπ™‰ π™Žπ™€π˜½π˜Όπ™‚π˜Όπ™„ π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚-π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π™ˆπ˜Όπ™π™„, π™„π˜Όπ™„π™π™ 𝙔𝙂 π™Žπ˜Όπ™π™ 𝙄𝙏𝙐 π™ˆπ˜Όπ™π™„ π™Žπ˜½ π˜Ώπ™„π™π™„π˜Ώπ™π™π™†π˜Όπ™‰, 𝙔𝙂 π™Žπ˜Όπ™π™ 𝙇𝙂 π™ˆπ˜Όπ™π™„ π™Žπ˜½ π™Žπ™π˜Ώπ˜Όπ™ƒ π™ˆπ™€π™‰π™…π˜Όπ˜Ώπ™„ π™•π™Šπ™ˆπ˜½π™„π™€ π™†π˜Όπ™ˆπ™‹π™π™‰π™‚ π™‹π™„π™Žπ˜Όπ™‰π™‚., π˜Ώπ˜Όπ™‰ π™‚π™Šπ™‡π™Šπ™‰π™‚π˜Όπ™‰ 𝙔𝙂 π™†π™€π˜Ώπ™π˜Ό (𝙔𝙂 π˜Ώπ™„π™†π˜Όπ™π˜Όπ™†π˜Όπ™‰ π™•π™Šπ™ˆπ˜½π™„π™€ 𝙆𝙂 π™‹π™„π™Žπ˜Όπ™‰π™‚) π™„π™π™π™‡π˜Όπ™ƒ π™‚π™Šπ™‡π™Šπ™‰π™‚π˜Όπ™‰ 𝙔𝙂 π™‹π˜Όπ™‡π™„π™‰π™‚ π˜½π™”π™† π™ˆπ™€π™ˆπ˜½π™π˜Όπ™ π™†π™€π™π™Šπ™Žπ˜Όπ™†π˜Όπ™‰ π˜Ώπ™„π˜Όπ™π˜Όπ™Ž π™ˆπ™π™†π˜Ό π˜½π™π™ˆπ™„ π˜Όπ™‡π™‡π˜Όπ™ƒ 𝙄𝙉𝙄..
π™‚π™Šπ™‡π™Šπ™‰π™‚π˜Όπ™‰ 𝙔𝙂 π™†π™€π˜Ώπ™π˜Ό π™„π™π™π™‡π˜Όπ™ƒ.. π˜Όπ™‹π˜Όπ˜½π™„π™‡π˜Ό π˜Ώπ™„π™†π˜Όπ™π˜Όπ™†π˜Όπ™‰," 𝙅𝙂𝙉 π™π˜Όπ™†π™π™Ž π™ˆπ™€π™π™Šπ™Žπ˜Όπ™†π™†π˜Όπ™‰ π™ˆπ™π™†π˜Ό π˜½π™π™ˆπ™„ π˜Όπ™‡π™‡π˜Όπ™ƒ 𝙄𝙉𝙄, π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό π™‹π˜Όπ™Žπ™π™„ π˜Όπ™†π˜Όπ™‰ π˜½π™€π™π™†π˜Όπ™π˜Ό,' π™†π˜Όπ™ˆπ™„ π™ƒπ˜Όπ™‰π™”π˜Ό π˜½π™€π™π˜½π™π˜Όπ™ π™†π™€π˜½π˜Όπ™„π™†π˜Όπ™‰...
π™†π™€π˜½π˜Όπ™„π™†π˜Όπ™‰ π˜Όπ™‹π˜Ό... 𝙆𝙇𝙐 𝙂𝙐𝙉𝙐𝙉𝙂-𝙂𝙐𝙉𝙐𝙉𝙂, π˜½π™π™†π™„π™ π˜½π™π™†π˜Όπ™ π˜Ώπ™„π˜Ύπ™„π™‹π™π˜Όπ™†π˜Όπ™‰ π˜Όπ™‡π™‡π˜Όπ™ƒ π™Žπ™€π˜½π˜Όπ™‚π˜Όπ™„ π™‹π˜Όπ™Žπ˜Όπ™† π˜½π˜Όπ™‚π™„ π˜½π™π™ˆπ™„ π™†π™€π™π˜Όπ™‰π˜Ό π™π™„π˜Ώπ˜Όπ™† π™ˆπ˜Όπ™ƒπ™ π™ˆπ™π™†π˜Ό π˜½π™π™ˆπ™„ π˜½π™€π™π™‚π™Šπ™‰π˜Ύπ˜Όπ™‰π™‚ π˜Ώπ™‚π™‰ π™‚π™€π™ˆπ™‹π˜Ό π™‚π™€π™ˆπ™‹π˜Ό π˜Ώπ˜Όπ™π™„ π™ˆπ™€π™‰π™„π™ˆπ™‹π˜Ό π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚2 𝙔𝙂 π˜½π™€π™π™„π™ˆπ˜Όπ™‰- π™Žπ™π™‰π™‚π˜Όπ™„ π™Žπ™π™‰π™‚π˜Όπ™„ π™…π™π™‚π˜Ό π™ƒπ˜Όπ˜½π™„π™Ž 𝙆𝙀𝙍𝙄𝙉𝙂 π˜Ώπ˜Όπ™‰ π™π™€π™π˜Ύπ™€π™ˆπ˜Όπ™ π˜Όπ™†π™„π˜½π˜Όπ™ π™‹π™€π™π˜½π™π˜Όπ™π˜Όπ™‰ 𝙔𝙂 π™π™€π™‡π˜Όπ™ƒ π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό π™‡π˜Όπ™†π™π™†π˜Όπ™‰.
π˜½π™žπ™¨π™¨π™’π™žπ™‘π™‘π™–π™π™žπ™§π™–π™π™’π™–π™£π™žπ™§π™–π™π™žπ™’.
Dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu"
π™π™€π™π˜Όπ™‹π™„ π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό π™ˆπ˜Όπ™‰π˜Ό 𝙁𝙄𝙆𝙄𝙍 π™π™€π™‰π™π˜Όπ™‰π™‚ π™†π™€π˜Όπ˜Ώπ˜Όπ˜Όπ™‰ π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚-π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π˜½π™€π™π™„π™ˆπ˜Όπ™‰,
π™†π™€π™π˜Όπ™‰π˜Ό π™Žπ™„π™π˜Όπ™ π™π˜Όπ™†π™π™Ž π˜Ώπ˜Όπ™‰ π™Žπ™Šπ™ˆπ˜½π™Šπ™‰π™‚, π˜Όπ™†π™ƒπ™„π™ π™Žπ™€π™†π˜Όπ™‡π™„ , π˜Όπ™‹π˜Όπ˜½π™„π™‡π˜Ό π˜½π˜Όπ™‡π˜Ό π˜½π™€π™‰π˜Ύπ˜Όπ™‰π˜Ό π˜Ώπ˜Όπ™π˜Όπ™‰π™‚ π™ˆπ™€π™‰π™„π™ˆπ™‹π˜Ό, π™π™€π™π™π™„π™ˆπ™‹π˜Ό π˜Όπ™π˜Όπ™Ž π™‚π™Šπ™‡π™Šπ™‰π™‚π˜Όπ™‰ π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό π™Žπ™€π™‰π˜Ώπ™„π™π™„.
π™Žπ™€π™π™„π˜Όπ™‹ π™†π˜Όπ™π™ˆ 𝙄𝙏𝙐 π™π™„π˜Ώπ˜Όπ™† π˜Ώπ™„π˜½π˜Όπ™‡π˜Όπ™Ž π™ˆπ™€π™‡π˜Όπ™„π™‰π™†π˜Όπ™‰ π™Žπ™€π™Žπ™π˜Όπ™„ π˜Ώπ™‚π™‰ π˜Όπ™‹π˜Ό 𝙔𝙂 π™π™€π™‡π˜Όπ™ƒ π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό π™π™Žπ˜Όπ™ƒπ˜Όπ™†π˜Όπ™‰..
Sebenarnya orang-orang yang terdahulu dari mereka telah menjalankan rancangan jahat (terhadap ugama Allah dan Rasul-rasulNya); maka Allah binasakan bangunan (rancangan jahat) mereka dari asas-asasnya, lalu bumbung (bangunan itu) jatuh menimpa ke atas mereka, dan mereka pula didatangi azab kebinasaan dari arah yang mereka tidak menyedarinya
Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).
dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkannya.
maka adakah orang-orang yang merancang dan melakukan kejahatan-kejahatan itu merasa aman daripada ditimbuskan oleh Allah akan mereka ke dalam bumi, atau mereka didatangi azab dari arah yang mereka tidak menyedarinya?
Atau Ia membinasakan mereka secara mengejut dalam masa mereka berulang alik melakukan kerja masing-masing? Kerana sebenarnya mereka tidak akan dapat melemahkan kuasa Allah.
Atau Ia membinasakan mereka (dan harta benda mereka) sedikit demi sedikit? Kerana sesungguhnya Tuhan kamu Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya.
Dan tiadalah Kami menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya engkau menerangkan kepada mereka akan apa yang mereka berselisihan padanya; dan supaya menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman
orang-orang yang tidak percayakan hidup semula berkata: Aduhai celakanya kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari kubur tempat tidur kami?,, (Lalu dikatakan kepada mereka): " Inilah dia yang telah dijanjikan oleh Allah Yang Maha Pemurah dan benarlah berita yang disampaikan oleh Rasul-rasul!,
Maka sesungguhnya Kami memudahkan turunnya Al-Quran ini dengan bahasamu (wahai Muhammad), ialah supaya engkau memberi khabar gembira dengannya kepada orang-orang yang bertaqwa, dan supaya engkau memberi amaran dengannya kepada kaum yang degil dalam kekufurannya.
dan (π™„π™£π™œπ™–π™©π™‘π™–π™) Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (𝙝𝙖𝙒𝙗𝙖 π™ π™–π™’π™ž), dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang Kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan Kitab Suci yang memberi penerangan;
Supaya ia memberi peringatan kepada orang yang sedia hidup (hatinya), dan supaya nyata tetapnya hukuman (azab) terhadap orang-orang yang kufur ingkar.
............................................
π™’π˜Όπ™π˜Όπ™...
π™’π˜Όπ™π˜Όπ™ π˜Όπ˜Ώπ˜Όπ™‡π˜Όπ™ƒ π™†π™€π˜Όπ˜Ώπ˜Όπ˜Όπ™‰ π™π™€π™π˜Ύπ˜Όπ˜½π™π™π™‰π™”π˜Ό "𝙍𝙐𝙃" π˜Όπ™π˜Όπ™ π˜½π™€π™π˜Ύπ™€π™π˜Όπ™„π™‰π™”π˜Ό (π™Žπ˜Όπ™ˆπ™‹π˜Όπ™„ π˜Όπ™…π˜Όπ™‡) π™†π™€π˜Όπ˜Ώπ˜Όπ˜Όπ™‰ π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚-π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π™Žπ™€π˜½π™€π™‰π˜Όπ™ π˜½π™€π™‰π˜Όπ™ π™Žπ™€π˜Ώπ˜Όπ™ @𝙔𝙂 π™Žπ™€π˜½π™€π™‰π˜Όπ™ π˜½π™€π™‰π˜Όπ™ 𝙔𝙂 π˜Ώπ™„π™ƒπ™„π˜Ώπ™π™‹π™†π˜Όπ™‰ (π™‚π™Šπ™‡π™Šπ™‰π™‚π˜Όπ™‰ π™ˆπ™€π™π™€π™†π˜Ό 𝙔𝙂 π˜½π™€π™π™„π™ˆπ˜Όπ™‰), π™Žπ˜½ 𝙄𝙏𝙐 π™‹π˜Όπ™π˜Ό π™Žπ™”π˜Όπ™ƒπ™„π˜Ώ (π™Žπ˜Όπ™†π™Žπ™„-π™Žπ˜Όπ™†π™Žπ™„ π˜Ώπ™„π™Žπ™„π™Žπ™„ π˜Όπ™‡π™‡π˜Όπ™ƒ) π™π™„π˜Ώπ˜Όπ™† π˜Ώπ™„π™Žπ™„π™π˜Όπ™π™†π˜Όπ™‰ π™Žπ™€π˜½π˜Όπ™‚π˜Όπ™„ π™Šπ™π˜Όπ™‰π™‚ 𝙔𝙂 π™ˆπ˜Όπ™π™„..
π˜½π™žπ™¨π™¨π™’π™žπ™‘π™‘π™–π™π™žπ™§π™–π™π™’π™–π™£π™žπ™§π™–π™π™žπ™’
Dan (ingatkanlah tentang) hari Kami bangkitkan dalam kalangan tiap-tiap umat, seorang saksi terhadap mereka, dari golongan mereka sendiri; dan Kami datangkanmu (wahai Muhammad) untuk menjadi saksi terhadap mereka ini (𝙠𝙖π™ͺ𝙒𝙒π™ͺ); dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam.
Oleh itu (bertenanglah engkau, kerana) kalaulah Kami wafatkan engkau (sebelum Kami perlihatkan kepadamu azab yang akan menimpa mereka), maka sesungguhnya Kami tetap menyeksakan mereka.
Dengan yang demikian, berpegang teguhlah engkau kepada Al-Quran yang telah diwahyukan kepadamu; kerana sesungguhnya engkau berada di atas jalan yang lurus
Dan sesungguhnya Al-Quran itu memberikan kemuliaan dan peringatan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada kaummu; dan kamu akan ditanya kelak (tentang isi kandungannya yang kamu telah amalkan).
Dan tidaklah layak bagi seseorang manusia bahawa Allah berkata-kata dengannya kecuali dengan jalan wahyu (dengan diberi ilham atau mimpi), atau dari sebalik dinding (dengan mendengar suara sahaja), atau dengan mengutuskan utusan (malaikat) lalu utusan itu menyampaikan wahyu kepadanya dengan izin Allah akan apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi keadaanNya, lagi Maha Bijaksana.
Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) - Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus,
Iaitu jalan Allah yang memiliki dan menguasai segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Ingatlah! Kepada Allah jualah kembali segala urusan.
π™Žπ˜Όπ™‡π˜Όπ™ˆ π˜Ώπ˜Όπ™ˆπ˜Όπ™„ π˜Ώπ˜Όπ™‰ π™ˆπ˜Όπ™†π™ˆπ™π™
“ Aku khabarkan berita gembira mengenai Al-Mahdi yang diutus Allah ke tengah ummatku ketika banyak terjadi perselisihan antar-manusia dan gempa-gempa. Ia akan penuhi bumi dengan keadilan dan kejujuran sebagaimana sebelumnya dipenuhi dengan kesewenang-wenangan dan kezaliman.” (HR. Ahmad)
π˜½π™žπ™¨π™¨π™’π™žπ™‘π™‘π™–π™π™žπ™§π™–π™π™’π™–π™£π™žπ™§π™–π™π™žπ™’..
Dan tiadalah Kami menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) melainkan supaya engkau menerangkan kepada mereka akan apa yang mereka berselisihan padanya; dan supaya menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman
[ Sumber dari FB ]
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan