HATI MENJADI SUMBER CAHAYA

 


HATI MENJADI SUMBER CAHAYA

′′ Sumber pelbagai Nur cahaya Ilahi (nur ilmu seperti bintang, nur ma ' rifat seperti bulan dan nur tauhid seperti matahari) ada pada hati manusia dan rahsianya (asror) ".
Syarah
Hati dan sirnya para ' Arifiin umpama langit iaitu tempat berjuta bintang, bulan dan matahari. Seperti yang telah diterangkan dalam kebijaksanaan bahawa nur yang keluar dari hati Arifiin adalah lebih terang daripada cahaya bintang, bulan dan matahari.
Sesetengah Arifin berkata: Jika Allah membuka hati para penjaga, pasti cahaya matahari akan suram (kecundang). Kerana cahaya mathari dan bulan boleh tenggelam dan gerhana, manakala Nur hati penjaga tidak boleh lemas dan gerhana.
Dalam hadis qudsi, Rasulullah bersabda, Firman Allah: Tidak cukup bagiku bumi dan syurga, tetapi apa yang cukup bagiku hanyalah Hati hamba-Ku yang beriman.
Syeih Abul Hasan As-syadzily berkata: Jika Allah bukakan Jururawat orang beriman yang berdosa, tentulah akan memenuhi langit dan bumi. Jadi apakah taat orang mukmin kepada Allah?
Syeih Abul-Abbas al-Mursy berkata: Jika Allah bukakan sifat penjaga, tentulah penjaga itu disembah oleh manusia, kerana dia berada dalam sifat Allah.
Jadi, jika kita tidak tahu peliharaan Arifin, ia adalah sebahagian daripada belas kasihan Tuhan.
Artikel; 162
Cahaya gudang di hati diregangkan daripada cahaya yang tersembunyi
′′ Nur (cahaya kepercayaan) yang tersimpan di dalam hatiku, ia sentiasa bertambah kerana ia datang terus dari gudang (perbendaharaan) alam yang ghaib ".
Syarah
Seperti yang diterangkan dalam kebijaksanaan awal, bahawa Tuhan menerangi alam semesta ini dengan cahaya objek-objek-Nya (matahari, bulan) yang dibuat oleh-Nya. Sedangkan Allah mencerahkan hati dengan nur sifat-sifatnya. Selepas itu dalam pelajaran ini menjelaskan bahawa Nur cahaya iman dalam hati Arifiin adalah saluran terus dari Nur yang berasal dari perbendaharaan Alam Ghaib. agar Nur di hati Arifiin semakin cerah terpancar.
Dalam buku Latho-iful-minnan dinyatakan: ketahuilah! Jika Allah menolong penjaga, maka hatinya akan terpelihara daripada apa-apa selain Allah, dan Allah akan menjaga hati penjaganya dengan sentiasa menambah keyakinan Nur.
Seterusnya Syeih Ibnu 'Atho' ilah memberi isyarat bahawa Nur mempunyai dua jenis perkara, dengan dawuh:
Artikel; 163
Cahaya mendedahkan treknya kepada anda, dan cahaya mendedahkan huraiannya kepada anda
′′ Nur tercapai dengan deria-deria boleh membuka / menjelaskan keadaan makhluk (atsar), dan nur keyakinan dalam hati boleh menunjukkan sifat sifat-sifat Allah ".
Syarah
Pelajaran ini juga boleh ditafsirkan:
1. Nur yang berada di hati Arifiin boleh membuka / mengetahui situasi makhluk, mengetahui apa yang ada di atas dan di bawah langit, apa yang ada di bawah bumi dll. Ini dipanggil Kasyaf Shuwary. Menurut ulama ' pakar alam Kasyaf Shuwary tidak penting.
2. Dan Nur juga boleh membuka sifat-sifat kebesaran, dan keindahan Allah, nur sebegini tidak akan berjaya melainkan Allah menunjukkan kehebatanNya kepada saya. Perkara sebegini dipanggil Kasyaf Ma ' nawy. Dan ini adalah perkara yang paling penting mengikut Arifin.
Artikel; 164
Mungkin hati berdiri dengan cahaya, sambil mereka mengabaikan jiwa orang-orang yang tidak baik
′′ Kadangkala hati hamba itu terhenti dalam cahaya (maka hati itu terhijab daripada Allah), sebagaimana nafsu dengan syahwat pelbagai objek selain Allah ".
Syarah
Ada dua perkara yang boleh menghijab / menghalang manusia daripada berjalan menuju Allah iaitu:
1. penghalang iaitu Nur, iaitu cahaya ilmu dan ma ' rifat. Jika hatiku sentiasa silau melihat dan bersandar kepada Nur ilmu dan ma ' rifat, dan jadikan ilmu dan ma ' rifat sebagai tujuan solatnya, bukan kerana Allah yang memberi ilmu dan ma ' rifat.
2. Hijab adalah kegelapan, iaitu nikmat nafsu syahwat dan adat nafsu.
Artikel: 165
Cahaya lampu langit fenomena, syukur kepada Tuhan kerana dimalukan dengan kehadiran penampilan dan disebut lidah selebriti
′′ Allah sengaja menutupi nur / cahaya hati dengan pekerjaan yang dilahirkan, kerana ia memuliakan nur, dan janganlah dipandang rendah dengan terang-terangan, dan supaya tidak dimaklumkan menjadi orang yang ilustrasi / terkenal."
Syarah
Nur cahaya penjaga amat tinggi dan mulia, maka Allah memuliakannya daripada kehinaan kerana ditunjukkan, dan dijaga Allah daripada kenalan makhluk.
Pengajaran ini juga telah melanda pada 118 kebijaksanaan awal, dan juga Allah menutupi nur penjaga kerana rahmat / kasih sayang Allah terhadap orang yang beriman, kerana jika nur penjaga terbuka kepada seseorang, orang itu wajib mencukupi untuk hak penjaga, yang mungkin tidak boleh melakukannya.
Dan dengan itu bermaksud telah berdosa derhaka.
Al-Hikam / Artikel; 166 / Syekh Ibnu Attha '
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan