Syarah Hikam Ibnu Atho’illah Assakandari :_

Syeikh Ibn Abbad di dalam Syarah Hikam Ibnu Atho’illah Assakandari

Hamba-hamba Allah yang dikhususkan dengan *HAMPIR* kepada Allah dan *SAMPAI* kepada-Nya itu terbahagi ia kepada dua iaitu orang-orang yang *SAALIK* dan orang-orang yang *MAJZUB*. Adapun orang-orang yang Saalik itu mengambil dalil dengan segala sesuatu untuk sampai kepada-Nya. Mereka itulah orang-orang yang berkata : “*TIADA KAMI MELIHAT AKAN SESUATU, MELAINKAN KAMI MELIHAT ALLAH SEBELUMNYA*”. Tiada syak lagi bahawa dalil selama-lamanya lebih dzohir daripada madlul (yang didalilkan). Mula-mula yang dzohir bagi orang-orang Saalik ialah *AASAR* (bekas-bekas), dan iaitu af’al, maka mereka mengambil dalil atas asma’ dan dengan asma’ atas sifat dan dengan sifat atas Wujud Dzat. Hal mereka ialah *TARAQQI* (naik setinggat demi setingkat) dan *SU’UD* (naik dari suatu anak tangga kesatu anak tangga). Dari yang serendah-rendah kepada yang setinggi-tingginya._
Mula-mula yang dzohir bagi orang-orang *MAJZUB* ialah *HAQIQAT KESEMPURNAAN DZAT YANG SUCI* (Kamil), kemudian dialihkan daripadanya kepada *MUSYAHADAH SIFAT*, kemudian dikembalikan kepada *PERGANTUNGAN KEPADA ASMA’*, kemudian mereka diturunkan kepada *MENYAKSIKAN (MENSYUHUDKAN) AASAR*. Hal mereka ialah *TADALLI* (turun) dan *TANAZZUL* (turun perlahan-lahan, setingkat demi setingkat) daripada yang *TERTINGGI KEPADA YANG PALING RENDAH*. Permulaan orang-orang Saalik *MENYAKSIKAN BEKAS-BEKAS ADALAH MERUPAKAN KESUDAHAN BAGI ORANG-ORANG MAJZUB*, dan permulaan orang-orang Majzub, *TERSINGKAPNYA HAQIQAT DZAT* kepadanya adalah merupakan *KESUDAHAN ORANG-ORANG SALIK, tetapi TIADA DENGAN MA’ANA YANG SATU*. Apa yang dikehendaki orang-orang Saalik ialah *MEYAKSIKAN SEGALA SESUATU BAGI ALLAH (LILLAH)*, sedangkan apa yang dikehendaki orang-orang majzub ialah *MENYAKSIKAN SEGALA SESUATU DENGAN ALLAH (BILLAH)*. Orang-orang Saalik ialah *ORANG-ORANG YANG BERAMAL ATAS JALAN FANA’* dan *MAHW* (hilang) dan orang-orang Majzub *BARANG YANG DIJALANI DENGAN MEREKA IALAH JALAN BAQA’ DAN SAHW (SIUMAN).*_
Telah berkata Syeikh Ibnu Atho’illah Askandari dalam kitabnya Taj al ‘Arus memisalkan orang-orang yang Saalik seperti *ORANG YANG MENGALI PERIGI HINGGA DAPAT LUBANG, MAKA KELUARLAH AIR DARIPADANYA, IAITU SESUDAH MENCARINYA.* Manakala orang-orang yang Majzub itu seperti *ORANG YANG MENCARI AIR, MAKA TIBA-TIBA TURUN HUJAN BAGINYA, LALU MENGAMBILLAH IA APA YANG DIHAJATINYA DENGAN TIADA PENAT JERIH MENCARINYA.*_
*FANA’* --> *FANA’-FILLAH* (Saalik) --> *ORANG YANG BAHARU MENJALANI/BAHARU BERJALAN (BELUM DUDUK LAGI) dan BERPEGANG IA PADA DALIL*._
*BAQA’* --> *BAQA’-BILLAH* (Majzub) – *ORANG YANG KARAM IA PADA “LAUT” (WAHDAT-UL -WUJUD), KARAM IA PADA KEESAAN ALLAH TA’ALA YANG TIADA HIRAU IA AKAN LAINNYA DARIPADA ALLAH TA’ALA*.
[ Sumber dart FB ]
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan