ZIKIR ZIKIR ZIKIR


ZIKIR ZIKIR ZIKIR

Wahai Diri....
Ketahuilah bahawasanya salah satu ibadah yg sangat hebat dan sangat dicintai Allah SWT adalah zikirullah.

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman,

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ

"Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku." (QS. Al-Baqarah: 152)

Dalam sebuah hadis qudsi juga Allah SWT berfirman:
Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: Allah berfirman dalam hadits Qudsi,

أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي، وَأَنَا مَعهُ إِذَا ذَكَرَني فَإن ذَكرَني في نَفْسهِ، ذَكَرْتُهُ في نَفسي، وإنْ ذَكَرَني في ملإٍ، ذكَرتُهُ في ملإٍ خَيْرٍ منْهُمْ

“Aku adalah dalam sangka2 hamba-Ku kepada-Ku, dan Aku benar-benar bersamanya apabila ia berzikir kepada-Ku. Jika dia menyebut namaku dalam dirinya, Aku sebut namanya dalam diriKu. Dan jika sebut namaKu (berzikir kepada-Ku) dalam satu perkumpulan, Aku sebut namanya dalam perkumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Wahai Diri...
Alangkah indahnya zikir, alangkah nikmatnya zikir alangkah bahagianya diri ini ketika berzikir. Oleh kerana zikir adalah PERJALANAN YG SANGAT RAHSIA MENUJU ALLAH, sehingga tak perlu orang lain tahu.
Manisnya berhubungan dengan zat Yang Maha Agung.
Zikir itu terdiri dari
Zikir Syariat
Zikir Tarekat
Zikir Hakekat dan
Zikir Ma'rifat.
Bagaimana menggunakan ke-4 zikir ini?
Bagaimana meletakkan ke-4 zikir ini dalam diri?
Bagaimana agar kalbu kita ini selalu bersama Zat Yang Maha Suci????

Ketahuilah seseorang yg tdk akan pernah berpisah dgn tuhannya baik dlm perjalanan di waktu tidur dan terjaga, bahkan di masa hidup dan kematian di dunia ini..Dia adalah tuan,pemimpin dan penciptanya di mana pun ia mengingat nya dgn lisan atau hati nya,,maka dia adalah teman dudukmu..dalam hadist Qudsi ALLAH berfirman :"Aku adalah teman duduk orang yg menyebut -KU."

Allah swt berfirman : "Hai hamba KU, Aku tergantung pada sangkaanmu terhadap KU dan Aku menyertaimu dgn taufiq atau Aku menyertai dgn pengetahuan KU,, ketika engkau menyebut Ku sehingga Aku mendengar apa yg engkau katakan dan mengabul kan do'amu."

Allah swt berfirman: "Hai anak adam,jika engkau menyebut Ku dlm keadaan sendiri,maka Aku menyebutmu dlm keadaan sendiriaan..jika engkau menyebut-KU dalam suatu majlis,maka Aku menyebutmu dlm majelis yg lebih baik dari nya.jika engkau mendekat dari KU sehasta maka AKU mendekat darimu sedepa.Dan jika engkau mendatangi Aku dgn berjalan ,maka Aku mendatangimu dgn berlari."
Artinya ialah jika engkau menyebut ALLAH dgn diam diam secara ikhlas dan menjauhi Riya maka ALLAH segera memberimu pahala sesuai dgn amal mu..jika engkau menyebut ALLAH dlm sekelompok orang utk membanggakan dan mengagungkan Nya di antara para mahluk Nya,maka ALLAH akan menyebutmu di antara para malaikat yg didekatkan dan arwah para rosul utk membanggakanmu dan mengagugkan derajatmu..Dan jika engkau mendekat kepada ALLAH dgn ijtihad dan ikhlas dlm mentaati Nya ,maka ALLAH mendekatkanmu dgn hidayah dan taufiq..jika engkau menambah maka ALLAH pun menambah ganjaran nya..

Demikian di sebutkan oleh AL-AZIZI..Bilamana patah HATI mu dan Sedih atas kecerobohanmu mengenai hak agamamu, maka Dia adalah temanmu dan pendapingmu..karena ALLAH swt berfirman dalam hadist Qudsi :"Aku (Allah) menyertai orang orang yg patah hati nya demi AKU."...
Yakni ALLAH bersama orang orang yg khusyu dgn taufik karena kecerobohan.dalam melakukan ketaatan dan melakukan maksiat..Andaikata engkau mengenal ALLAH dgn sebenar nya..Niscaya engkau menjadikan Nya sebagai teman dan mengesampingkan orang orang...

Sahabat fillah jika segala sesuatu yg engkau tinggalkan tentu ada ganti nya...
Tetapi jika engakau tinggalkan ALLAH...maka sudah pasti tidak ada ganti Nya...
Santun siang sahabat fillah...




Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Komen