TIDUR ITU MATI YG SEMENTERA MATI ITU TIDUR YG PANJANG



TIDUR ITU MATI YG SEMENTERA MATI ITU TIDUR YG PANJANG

Az-Zumar:42 - Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan.

Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).

NIKMATILAH TIDUR.......

Nimatilah tidur kerana tidur itu mengajar kita membuat penyerahan diri secara mutlak kepada Allah. Ketahuilah bahawa tidur itu adalah saudaranya mati. Apabila kita kenal tidur barulah kita mengenal mati.

Kunci untuk mengenal diri itu ada pada tidur dan ada pada mati. Orang yang benar2 faham mengenai tidur dan mati itu, dia akan mengenal dirinya dan juga mengenal akan Allah swt. Untuk mengenal diri dan juga mengenal Allah, matikan dulu diri mu itu sebelum kamu mati.

JANGAN SAMPAI TERLIHAT ADANYA DIRI.
APABILA DIRI KAMU ITU TIADA, BARULAH ALLAH ITU BENAR2 ADA DAN NYATA.

Soalannya disini,
DIRI YANG MANA YANG WAJIB DIMATIKAN SUPAYA TIDAK SYIRIK KEPADA ALLAH SWT?




NASIHAT YANG SANGAT BERHARGA ...

Inilah di antara tulisan terbaik Syekh Ali Thanthawi Mesir, Rahimahullahu Ta'ala :

PADA SAAT ENGKAU MATI, janganlah kau bersedih. Jangan pedulikan jasadmu yang sudah mulai layu, karena kaum muslimin akan mengurus jasadmu.
Mereka akan melucuti pakaianmu, memandikanmu dan mengkafanimu lalu membawamu ke tempatmu yang baru, kubur.

Akan ada banyak orang yang mengantarkan jenazahmu bahkan mereka akan meninggalkan pekerjaan nya untuk ikut menguburkanmu.
Barang barangmu akan dikemas; kunci kuncimu, kitab, koper, sepatu dan pakaianmu. Jika keluargamu setuju barang2 itu akan disedekahkan agar bermnfaat untukmu.

YAKINLAH :
DUNIA dan ALAM semesta tidak akan bersedih dg kepergianmu.
Ekonomi akan tetap berlangsung!
Posisi pekerjaanmu akan diisi orang lain. Hartamu menjadi harta halal bagi ahli warismu. Sedangkan kamu yg akan dihisab dan diperhitungkan dari hartamu!
Kesedihan atasmu ada 3;
Orang yg mengenalmu sekilas akan mengatakan, kasihan.
Kawan2mu akan bersedih beberapa jam atau beberapa hari lalu mereka kembali seperti sediakala dan tertawa tawa!

Di rumah ada kesedihan yg mendalam! Keluargamu akan bersedih seminggu dua minggu, sebulan dua bulan, dan mungkin hingga setahun??
Selanjutnya mereka meletakkanmu dalam arsip kenangan!
Demikianlah "Kisahmu telah berakhir di tengah2 manusia". Dan kisahmu yang sesungguhnya baru dimulai, Akhirat!!
Telah musnah kemuliaan, harta, kesehatan, dan anak. Telah engkau tinggalkan rumah, istana dan istri tercinta. Kini hidup yg sesungguhnya telah dimulai.

Pertanyaannya adalah :
Apa persiapanmu untuk kuburmu dan Akhiratmu??
Hakikat ini memerlukan perenungan.
Usahakan dengan sungguh2;
Menjalankan kewajiban kewajiban, hal-hal yg disunnahkan, sedekah rahasia, merahasiakan amal shalih, shalat malam,
Semoga saja engkau selamat.
Andai engkau mengingatkan manusia dengan tulisan ini insyaAllah pengaruhnya akan engkau temui dalam timbangan kebaikanmu pada hari Kiamat.

"Berilah peringatan, karena peringatan itu bermanfaat bagi orang orang mukmin.."

 ( Ustaz Mohd Romizi  )

Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Komen