UCAPAN SYEIKH ALI JUM'AH HAFIZAHULLAH BERKAITAN UCAPAN "ALLAH"





.Salamun alaina ibadillahissholihin
اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ.
Allahumma anta rabbi
laa illaha illa anta...
Kholaqotani wa ana ‘abduka,
Wa ana ‘ala ‘ahdika,
Wa wa’dika mastatho’tu...
A’udzubika minn syarri ma shona’tu
Abu-u laka biniaq’matika ‘alaiyya
Wa abu-u bidzanbi...
Faghfirliii...
Faghfirliii...
Faghfirli fa innahu
Laa yaghfirudz-dzunuuba Illa anta...
Ya Allah Engkau Tuhanku
Tiada Tuhan selain Engkau
Engkau ciptakan aku dan aku hambaMu
Dan aku berada dalam janjimu
Menurut kemampuanku
Aku berlindung denganMu
Daripada kejahatan yang kulakukan...
Aku sedari nikmatMu kepadaku
Dan kusedari akan dosa-dosaku...
Ampuni aku...
Ampuni aku...
Ampuni aku kerna sesungguhnya
Tiada yg dapat mengampunkan dosa
Kecuali Engkau...


UCAPAN SYEIKH ALI JUM'AH HAFIZAHULLAH BERKAITAN UCAPAN "ALLAH"
Ada seseorang bertanya kepada saya, demi Allah wajib atas kamu untuk menjawab soalan ini, membingungkan, memerlukan ( miskin). .. dan dia berbicara tentang nama Allah yang disebut secara bersendirian. Nama Allah yang disebut secara bersendirian , adakah boleh dijadikan sebagai zikir. lantas kita membiarkan menyebut ..Allah..Allah..Allah atau ianya tidak memberikan manfaat. Apabila kita nak mengetahui hukumnya maka kita akan kembalikan kepada al Quran dan Sunnah.
Allah berfirman : وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ ( dan sebutlah nama Tuhanmu ) . Apakah nama Tuhan kamu...Allah. Kita nak sebut bagaimana ...Allah. Allah berfirman: Sebutlah nama Tuhanmu. Dengan cara kita bertasbih menyebut Subhanallah. atau dengan cara kita kita memuji Allah dengan menyebut Alahamdulillah atau bertakbir dengan menyebut Allahu Akbar atau dengan kita bertalbiah dengan menyebut لبيك اللهم لبيك atau dengan mengEsakan Allah dengan menyebut ﻻ اله اﻻ هو. melainkan Allah ...Inilah yang disebut oleh Allah : واذكر اسم ربك. Baik nak katakan apa …. Baik katakanlah ….Al quran sebut اذكر اسم ربك Kamu nak katakan apa ? ..Allah. Sabda Rasulullah saw : bermaksud....... tidak akan berlakunya hari Kiamat melainkan ke atas Luka' bin Luka' di mana..tidalah dikatakan lagi di muka bumi kalimah Allah ...Allah. Begitulah yang disebutkan di dalam hadis. Jadi kalimah Allah ..Allah ada disebutkan atau tidak disebutkan sepertimana perkhabaran dari nabi saw ? Ada diperkatakan. Wujudnya memberikan keberkatan atau tidak memberikan keberkatan ? ..Wujudnya memberikan keberkatan. Kerana hari Kiamat tidak akan berlaku melainkan ke atas Luka' ibn Luka' . Dia kenal Allah atau tidak.Apakah sahabat tidak mengetahui hal ini. Saidina Bilal ketika dipukul ..apa yang diperkatakan Ahad ..Ahad ( Allah yang maha Esa ). Dibaca bersendirian atau dengan himpunan kalimah lain ? Adakah di sebut Wahai yang maha Esa atau dia berkata Engkau yang maha Esa wahai tuhanku. atau dia kata Ahad ...Ahad...ahad ..ahad ...ahad ..ahad..sepanjang dia diseksa. dia berkata demikian berdosa atau bertentangan dengan sunnah ?..bertentangan dengan Kitab...bertentangan dengan akal orang yang berakal.
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Komen