TASAWUF TIDAK AJAR.. TASAWUF AJAR.

TASAWUF TIDAK AJAR.. TASAWUF AJAR.


Tasawuf tidak mengajarmu sembahyang. Tetapi tasawuf mengajarmu khusyuk dalam sembahyang.
Tasawuf tidak mengajarmu cara membasuh muka ketika berwuduk. Tetapi tasawuf mengajarmu cara membasuh hati daripada sombong, bangga diri, riyak, munafik, ujub, tipu daya dan hasad dengki.
Tasawuf tidak mengajarmu kekecewaan. Tetapi tasawuf mengajarmu harapan.
Tasawuf tidak mengajarmu supaya mengkafirkan orang lain, menyebabkan orang lain lari daripada agama ini dan menghina orang lain. Tetapi tasawuf mengajarmu supaya menghormati orang lain dan sentiasa berfikir.
Tasawuf tidak mengajarmu untuk mencaci dan membalas dendam. Tetapi tasawuf mengajarmu supaya belas kasihan, menyayangi dan berhikmah.
Tasawuf tidak mengajarmu untuk berkeras dan melampau. Tetapi tasawuf mengajarmu supaya berlemah lembut dan mesra.
Tasawuf tidak mengajarmu dengki dan dendam. Tetapi tasawuf mengajarmu ehsan, menahan marah dan damai.
Tasawuf tidak mengajarmu supaya menyekat orang lain, memutuskan hubungan dan berkeras hati. Tetapi tasawuf mengajarmu supaya menyambung tali hubungan, cinta dan setia.
Tasawuf tidak mengajarmu untuk memanjangkan janggut dan menyingkatkan kain. Tetapi tasawuf mengajarmu untuk memanjangkan kehadiran hati dalam zikir dan memendekkan pemikiran dan angan-angan daripada selain Allah.
Tasawuf mengajarmu supaya menjaga niat dan matlamat dalam setiap ucapan dan perbuatan yang kamu lahirkan pada setiap masa dan ketika.
Tasawuf dizalimi oleh golongan yang hanya menumpukan ibadah secara zahir. Padahal batin mereka lompong, kosong dan sunyi.
Tasawuf itu rasa kemanisan buah ibadah. Sesiapa yang rasa, dia akan tahu. Sesiapa yang tahu, dia akan terus mencedok.
Tasawuf itu fiqah batin yang menghadap fiqah zahir.
Tasawuf itu fiqah amalan hati yang menghadap fiqah amalan anggota badan.
©️Danial Farhan Dolmat
Sumber: المنوره المنوره
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan