PENDUSTA.

PENDUSTA.
Kita hidup didunia dengan kasih sayang dan petunjuk darinya. Tapi bagi para pendusta, semua kemuliaan akan di tutup oleh ALLAH SWT. Firman ALLAH;
"DAN SIAPAKAH YANG LEBIH ZALIM DARIPADA ORANG ORANG YANG MENGADA ADAKAN DUSTA TERHADAP ALLAH SEDANG DIA DIAJAK KEPADA AGAMA ISLAM? DAN ALLAH TIADA MEMBERI PETUNJUK KEPADA ORANG ORANG YANG ZALIM." (QS AL SHAAF: 07).
Jika anda ketahuan berdusta, maka orang orang akan kian waspada dan was was dengan perkataan anda. Mereka menjadi saksi dengan kebenaran yang anda sampaikan. Walaupun itu memang sebuah kebenaran yang nyata. Menjadi sebuah penolakan dan masyarakat akan kian menjauhi anda ini akan menyulitkan anda untuk melakukan hal apapun dalam lingkungan sosial.
Sebuah kebohongan baik itu hanya kebohongan kecil akan selalu berpotensi dan akan menyebabkan kebohongan yang lainnya terlahir. Inilah mengapa orang orang amat disarankan untuk jangan sesekali menyampaikan hal yang bersifat dusta dan memicu kebohongan yang beruntun.
Dosa yang diakibatkan oleh berdusta tidaklah ringan. Dan jika terbiasa berdusta maka dosa dosa akan berdusta tersebut akan selalu ada dan menumpuk seperti macam macam dosa JARIYAH.
Tentunya perbuatan berdusta adalah salah satu perbuatan yang dibenci oleh ALLAH SWT. Kerana dengan berdusta, anda telah berusaha menyesatkan orang lain dan membuat mereka terlibat masalah yang seharusnya tidak mereka miliki.
Dosa besar mungkin bisa dimaafkan dan diampuni oleh ALLAH jika bertaubat dengan bersungguh sungguh. Namun jika dosa tersebut adalah dosa diantara sesama ummat, maka ummatnyalah yang harus menyelesaikannya. Maka berdusta akan menyulitkan anda mendapatkan kata maaf.
Siapa yang tidak menginginkan hidayah dari ALLAH? Namun pintu hidayah akan kian tertutup bagi para pendusta.
Berdusta sebagaimana yang difirmankan oleh ALLAH dalam kitab suci AL QURAN adalah cerminan dari sifat orang orang munafik dan pendusta.
"HENDAKLAH KALIAN SELALU BERLAKU JUJUR KERANA KEJUJURAN MEMBAWA KEPADA KEBAIKAN DAN KEBAIKAN MENGHANTARKAN SESEORANG KE SYURGA DAN APABILA SESEORANG SELALU BERLAKU JUJUR DAN TETAP MEMILIH JUJUR, MAKA AKAN DICATAT DISISI ALLAH SEBAGAI ORANG YANG JUJUR, DAN JAUHILAH OLEH KALIAN BERBUAT DUSTA KERANA DUSTA MEMBAWA SESEORANG KEPADA KEJAHATAN DAN KEJAHATAN MENGHANTARKAN SESEORANG KE NERAKA, DAN JIKA SESEORANG SENTIASA BERDUSTA DAN MEMILIH KEDUSTAAN, MAKA AKAN DICATAT DISISI ALLAH SEBAGAI PENDUSTA."
(HR. BUKHARI DAN MUSLIM).
Semoga bermanfaat..
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Komen