Mengenal Allah dengan Allah.


Mengenal Allah dengan Allah.

Sudah banyak kritikan tentang ilmu makrifat..ada yg kata zindik..ada yg hukum sesat..dan berbagai lagi sangkaan dan persepsi buruk ...tohmahan dan kata nista yg datang dari org2 yg mengaku2 diri lebih tahu dari org lain..
yg menghukum pun tak pernah menempuhi..cuma menilai dari sudut ilmu...kerana makrifat bukanlah sebuah ilmu...kerana ia sebuah perjalanan..jalan yg bukan untuk di jadi bahan cerita..bukan untuk di sembang di kedai kopi..di tepi2 jalan..parjalanan yg mesti di tempuhi..untuk di lihat dan di rasai..baru dapat makrifatnya!!!
Yg selalu bercakap pun tak pernah tunjukkan jalan..sebab jalan pun tak pernah tempuh..cuma dengar2 kemudian ulang semula apa yg di dengar..mmg sampai bila pun takkan sampai ke mana2!!!
Yg mendengar pulak buat2 faham..rasa macam dah faham..lain yg org suruh lain yg dia buat!!!
Maka lama kelamaan jadi keluar dari landasan..jadi jauh pada asal matlamatnya.
Makrifatullah ini bukan ilmu sampai menyampaikan..bukan ilmu dengar terus faham..ilmu ini adalah perjalanan..jd mesti ditempuhi..perlu dirasakan sendiri...
Jd kali ini kita terus tunjukkan jalan..bagi mereka yg ingin sampai kepada ALLAH..yg ingin rasa kehadiran ALLAH..yg betul mahu melihat ALLAH..
Baca dengan sabar dan tenang..insyaALLAH
Perjalanan Menuju ALLAH.
Itu ada 7 peringkat yg mesti ditempuhi..maknanya ia harus di tempuhi satu persatu..peringkat demi peringkat!!!!
Peringkat pertama..memperbaiki tingkahlaku diri!!
Semua tingkah laku kita yg buruk yg bertentangan dengan syariat yg ditetapkan ALLAH termasuk percakapan td mesti di buang dan di bersihkan..perbuatan atau percakapan yg menyakiti dengan tujuan jahat sesama kehidupan samaada itu sesama manusia ..haiwan ..atau tumbuhan..apatah lg perbuatan yg membawa kepada hukum dosa..seperti minum arak..zina..mencuri dan sebgainya mesti ditinggalkan..
Maka itu bermula proses memperbaiki diri dengan membuang tingkahlaku yg buruk sambil membina akhlak yg baik..sedikit demi sedikit..lama kelamaan hingga kita sedar segala tingkah buruk kita semuanya berpunca dari...NAFSU!!!!
Peringkat kedua...menundukkan NAFSU.
inilah jalan yg di tunjukkan oleh baginda nabi saw..nabi kita..jihad yg paling besar adalah menundukkan NAFSU!!!! Maka bermulalah peperangan..untuk mengalahkan nafsu ini kita perlu mengenalnya..kita perlu mengkajinya..kita perlu mengalisisnya...dalam lingkungan ini kita masih berada dalam lingkungan SYARIAT...berapa lama proses ini itu bergantung pada kesungguhan diri sendiri..nafsu ini adalah keinginan..punca kita melakukan segala perbuatan buruk dan kemaksiatan kerana kita ada keinginan..jadi untuk meninggalkan segala perbuatan buruk kita satu2 caranya adalah mematikan nafsu!!!! Sehingga kita sedar mustahil ada manusia mampu mematikan nafsunya...kerana apa??! Kerana kita semua ada...
PERASAAN!!!!!!
Peringkat ketiga...mengawal PERASAAN.
Inilah jalan yg baginda nabi saw tunjukkan pada kita..melalui hadisnya nabi memberitahu kepada kita didalam tubuh kita ada segumpal daging yg jika baik daging itu baiklah seluruh tingkah laku perbuatannya yg mana para ahli agama sebahagian mengatakan itu qolbu atau hati dan sebahagiannya mengatakan pada jantung...apa yg ada dalam hati???
Betul nabi saw sedang bercakap tentang PERASAAN..jika baik perasaan kita baiklah semua tp jika kita menyimpan perasaan tidak baik dalam diri kita maka segala perbuatan ikut terdorong berkelakuan tidak baik...perasaan cemburu..iri hati akan mendorong perbuatan khianat..jatuh menjatuhkan hingga pd tahap melakukan sihir...begitu seterusnya perbuatan dosa yg lain yg terdorong dari persaan yg tidak baik seperti kecewa..putus asa..tidak tenteram..dan banyak lg perasaan yg harus de teliti satu persatu di kaji di analisis hingga kita tersedar lagi..jika tingkah laku kita berpunca dari NAFSU...dan NAFSU ini sebenarnya datang dari PERASAAN...maka PERASAAN ini datangnya dari mana????
Peringkat keempat....penyucian JIWA ( RASA)
Manusia melakukan kezaliman. ..penindasan...pengkhianatan..pergaduhan hingga ke peperangan hanya kerana RASA diri hebat..RASA diri berkuasa!!!Org yg RASA diri lemah takkan melakukan hal2 tersebut..RASA diri berkuasa menimbulkan perasaan ingin menundukkan org lain hingga menzahirkan perbuatan2 jahat yg tidak sepatutnya...
Hanya yg RASA diri pandai yg akan sering menyalahi org lain...menyesatkan org lain..
Org yg RASA diri mulia akan merendahkan org lain hingga sanggup menghina...dan banyak lg RASA yg harus di perhalusi yg kita sendiri sembunyikan dalam hati yg paling dalam...supaya dapat di bongkar dan seterusnya dapat membersihkan dan mensucikan segala RASA2 yg tidak patut ada pada jiwa kita..
Pada peringkat ini kita sudah dalam TAREQAT...jalan org2 tasawuf..dan jalan golongan yg kita namakan mereka para sufi...mereka adalah golongan yg memilih jalan kesusahan dari kesenangan...meninggalkan duniawi ...sanggup menempuhi penderitaan kerana dengan jalan ini saja dapat membuang segala rasa yg tidak baik dalam diri mereka...sambil berzikir mengingatkan ALLAH..
inilah jawapan kenapa manusia di uji ALLAH dgn kesusahan..kemiskinan..kehinaan..kekurangan diri dan berbagai lagi ujian...kerana ALLAH ingin mensucikan manusia itu dari RASA2 yg tidak sepatutnya ada kerana inilah punca segala kejahatan yg ada di atas muka bumi ini!!!
Dan barang siapa redha atas setiap ujian ALLAH..ia pasti akhirnya menjadi baik...
Namun bg yg menempuhi jalan makrifat...ada 3 lg peringkat yg harus ditempuhi...
Baik mari mula dari awal....tingkahlaku berpunca dari NAFSU..NAFSU datang dari PERASAAN..PERASAAN datang dari RASA (jiwa)....maka RASA atau JIWA ini datang dari mana????
Ia datang dari jasad DIRI kita sendiri!!!!
Peringkat kelima...mengenal HAQIQAT DIRI.
ada 6 punca yg menimbulkan RASA pd jiwa kita yg terletak pada jasad kita...6 punca ini tidak dapat saya ulas tp bg yg menempuhi pasti dapat mengenalinya(selepas bertungkus lumus mengkaji diri)....mereka yg dapat menundukkan 6 punca ini bermakna mereka benar sudah berjaya menakluki dan menguasai diri mereka sendiri..berjaya menguasai diri sendiri bermakna mereka juga mampu menguasai org lain..dan sekaligus layak menguasai seluruh alam!!!
Seperti mana ALLAH berfirman..AKU INGIN MENCIPTAKAN KHALIFAH DI ATAS MUKA BUMI.
Ciri paling utama bg seorang khalifah..atau pemimpin..atau seorang raja..dia mestilah berkuasa ke atas diri mereka sendiri!!!! ALLAH bukan lah ingin menciptakan boneka yg duduk di kerusi raja tp di kontrol oleh org lain....raja mesti berkuasa atas dirinya sendiri...
Dan sampai pada peringkat ini..setelah menempuh berbagai kesusahan dan penderitaan...ia adalah pencapaian yg cukup tinggi yg tidak semua mampu melepasinya...
Namun bg yg ingin menempuhi jalan makrifatullah...ada 2 lg peringkat yg mesti di tempuhi!!!
Jika tingkahlaku berpunca dari nafsu..nafsu pula datang melalui perasaan..perasaan timbul dari rasa(jiwa) ...dan rasa ini berpunca dari jasad kita sendiri..maka adanya jasad atau hidupnya jasad ini kerana adanya....ROH!!!
Peringkat keenam...mengenal HAQIQAT ROH.
Selepas mengkaji..menganalisis..sehingga mengenal...akhirnya disinilah terbongkar segala persoalan yg kita cari selama ini...siapakah diri kita sebenar..kenapa kita di ciptakan..siapa sebenarnya malaikat..siapa syaitan..siapa iblis..apa itu syurga...apa itu neraka..dan bermacam persoalan lg...
Di sini segala dukacita dan kecewa kita di hapuskan kerana kita sudah memahami segalanya...kita dapat memahami melalui roh...setelah mengenalnya..kita tahu siapa itu roh sebenarnya..apa hubungan kita dengan roh...apa fungsi sebenarnya roh itu...bermakna kita sudah bersedia untuk pergi pada peringkat terakhir ...Penutup pada perjalanan yg sangat jauh lagi memeritkan ini...namun lama kelamaan ia akan menjadi asyik...
Sebelum ke peringkat akhir..kita ulang lagi semula...jika tingkah laku berpunca dari nafsu..nafsu datang dari perasaan..perasaan pula timbul dari rasa atau jiwa...dan jiwa ini lahir dari jasad diri kita sendiri..jasad diri ini ada kerana roh...maka roh datang dari mana?????
Maka jawapannya tentu roh datang dari ALLAH itu sendiri..
Peringkat ketujuh...mengenal HAQIQAT ALLAH...( MAKRIFATULLAH )
Ketika ini kita sudah berada di hadapan ALLAH..dalam keadaan yg suci..jiwa yg suci..maka itu kita memandangnya dengan pandangan yg suci..di sini ALLAH memperkenalkan dirinya..sudah tentu ALLAH memperkenalkan dirinya hanya yg ingin mengenalnya saja...jika dulu kita mengatakan ALLAH itu tuhan kerana kekayaannya...kita tunduk kepadanya kerana kekuasaannya..tp percayalah jika kita sudah berada disini baru kita sedar selama ini kita salah..kerana keagungan ALLAH bukan pd kekayaannya..bukan pd kekuasaannya..bahkan juga bukan pd ilmunya..kerana keagungan ALLAH terletak pd diri ALLAH itu sendiri!!!!!!
Mereka yg sudah sampai di sini tidak lg menyembah ALLAH kerana kekayaannya..kekuasaannya..ataupun ilmunya..tp mereka yg sudah sampai disini menyembah ALLAH kerana diri ALLAH itu sendiri...disini dia dapat memahami segala tentang ALLAH..ciptaan ALLAH..dan segala ketetapan oleh ALLAH...suatu hubungan itu menjadi teguh dan kukuh..bukan kerana kekayaan maupun parasrupa..bukan kerana keuntungan atau kebendaan..tp satu hubungan itu menjadi teguh dan kukuh kerana saling faham memahami!!!!
Cukup sampai di sini saja penjelasan yg mampu sy coretkan...
Mungkin sedikit mampu membantu mereka yg benar2 ingin mengenalinya..jauhkan mereka yg menyimpang pd kebenaran..sy..guru2..hanya mampu membantu..tp yg sebenar membimbing kita sebenar benarnya hanyalah ALLAH..maka fokus sungguh2 hanya kepada ALLAH.
( Sumber dari FB Qaseh Laduni )
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Komen