KHASIAT SURAH AL-IKHLAS


KHASIAT SURAH AL-IKHLAS

                 KHASIAT SURAH AL-IKHLAS
BACA SURAH AL IKHLAS 3 KALI SELEPAS SHOLAT FARDHU, KITA MENGOBATI DIRI KITA SENDIRI
MasyaAllah, jika tidak ada perbezaan di dlm 3 bacaan surah Al-Ikhlas ini bererti orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu ( 1 ) kali sama dengan memperoleh ganjaran / seperti membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga ( 3 ) kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.
Satu ( 1 ) kali baca surah Al-Iklas sama dgn 10 juz, sedangkan membaca tiga kali surah Al-Iklas sma dgn 30 juz jadi ukhti wa akhi tadi sudah baca 3x surah Al-Iklas sama dengan mendapat pahala seperti membaca satu Al-Qur’an, MasyaAllah.. Alhamdulilllah..
Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas tiga ( 3 ) kali, maka seakan-akan dia telah membaca Al-Quran seluruhnya. “(Hadith Riwayat Al’ugaili dan Rajaa Al Ghanawy).”

Penawar Penyakit, apabila kita membaca Surah Al-Ikhlas 3x selepas setiap solat fardu, kita mengubati diri kita sendiri.
Daripada Abu Hurairah; Rasululllah SAW bersabda:
“Surah Al Ikhlas adalah penawar segala penyakit (Rohani / Jasmani).”
(HR: Ibnu Majah r.a.)”
Sabda Rasulullah SAW:
“Sesiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga.” (Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).
Rasululllah SAW bersabda:
“Sesiapa yang membaca 10 kali surah Al-Ikhlas siang dan malam; Maka Allah memberinya sebuah istana dalam syurga.”
(HR: Imam Ahmad & Imam Adarimi.).

SEBAGAI AMALAN TAMBAHAN.
ERTINYA:-
“Wahai Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan bagiku kecuali hanya Engkau. PadaMu aku bertawakkal, dan Engkau adalah Tuhan dari ‘arsy yang besar. Apa yang dikehendaki Allah pasti terjadi, dan apa yang tidak dikehendakiNya pasti pula tidak akan terjadi, tiadalah daya upaya dan tiada pula kekuatan kecuali hanya dengan Allah yang Maha Tinggi dan Maha Besar. Aku yakin, bahawasanya Allah berkuasa atas segala sesuatu dan bahawasanya Allah meliputi segala sesuatu dengan ilmunya. Wahai Allah, aku berlindung dengan Engkau dari kejahatan diriku dari kejahatan tiap-tiap makhluk yang melata di bumi ini, Engkaulah yang mengendalikannya. Bahawasanya Tuhanku sentiasa berada di jalan yang lurus.”
KETERANGAN:
Menurut riwayat Ibnu Sunni, seorang lelaki datang kepada Abu Darda’ lalu berkata :”Wahai Abu Darda’, saya lihat rumah engkau telah terbakar!”
Abu Darda menjawap:
“Bukan rumahku, kerana aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda:”
”Barangsiapa membaca doa ini (doa di atas) pada waktu pagi, terhindar dia dari bencana yang mungkin menimpa dirinya, ahli keluarganya dan hartanya”.
Aku telah membaca doa itu pada waktu pagi hari ini. Lalu Abu Darda’ mengajak sahabatnya ke rumahnya untuk menyaksikan peristiwa kebakaran itu. Maka ternyatalah bahawa rumah-rumah di sekitar rumah Abu Darda’ sudah habis terbakar semuanya, sedangkan rumah Abu Darda’ masih kekal terpelihara.
Sekiranya doa ini di baca pula di waktu petang hari, maka terpeliharalah dari bencana yang mungkin menimpa dirinya di malam hari.
Doa ini juga boleh dibaca pada setiap kali kita keluar rumah atau bermusafir.
( Mansor Bin Yaakob )
Share on Google Plus

About roslanTv Tarekat

Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis.

0 comments:

Catat Ulasan